Open
Close

Как поется свете тихий на вседневной службе. Вседневная (будничная) утреня

8. Вседневная вечерня

Вседневная вечерня совершается накануне тех дней, в которые не случится ни великого, ни среднего праздника; она совершается в дни будничные, а также накануне малых праздников первого разряда «шестиричных» и отчасти накануне малых праздников первого разряда «славословных».

Порядок вседневной вечерни следующий: перед ней всегда совершается девятый час, после которого отпуста не бывает, но иерей, отдернув завесу царских врат, выходит северными дверьми на амвон и, дождавшись окончания заключительной молитвы девятого часа, возглашает:

«Благословен Бог наш, всегда, ныне, и присно, и во веки веков ».

Чтец: «Аминь », «Приидите, поклонимся …» трижды и чтет Предначинательный псалом 103, во время которого иерей, стоя пред царскими вратами, откровенною главою, чтет светильничные молитвы. По окончании псалма, диакон, а, если диакона нет, то сам иерей тут же перед царскими вратами произносит Великую ектению . После великой ектении читается:

Рядовая кафизма (порядок чтения указан в начале Псалтири). При этом надо помнить, что на вечерне никогда не стихословится более одной кафизмы; на вечерне же «в неделю (то есть накануне понедельника) стихословия кафизмы никогда же бывает». Также и на вечернях двунад. праздников, когда накануне служилось Всенощное бдение, то рядовая кафизма на вечерне опускается. После кафизмы следует Малая ектения с возгласом «Яко Твоя держава …» Далее поется «Господи воззвах » на глас данной седмицы и стихиры на 6, причем 3 из Октоиха данного гласа и дня седмицы и 3 из Минеи святому этого дня. Во время пения «Господи воззвах» - Иерей совершает по обычаю каждение алтаря и храма. По окончании пения стихир, поется Слава, и ныне, Богородичен или крестобогородичен , если вечерня совершается накануне среды или пятницы. Эти богородичны собраны все в особом отделе в конце Минеи под заглавием: «Богородичны осьми гласов, поемые, егда есть в Минее слава святому». Когда в Минее есть стихира на «Славу » святому, то богородичен на «И ныне » поется того же гласа, т. е. по гласу Славы.

«Свете тихий » читается, причем ни отверствия царских врат, ни входа с кадилом не бывает. Таже иерей пред царскими вратами возглашает прокимен дне, который указывается на каждый день седмицы в служебнике и в часослове. После прокимна читается: «Сподоби, Господи ». До молитвы «Сподоби, Господи», молитвословия вечерни относились несколько и к окончанию дня проходящего; с молитвы же «Сподоби, Господи», они принадлежат уже наступающему дню. Поэтому в посту после «Сподоби, Господи», прекращаются поклоны, если следующий день праздничный, и наоборот начинаются поклоны, если со следующего дня начинается пост. Далее следует - Просительная ектения «Исполним вечернюю молитву …» с заключительным возгласом ее: «Яко благ и Человеколюбец Бог еси …» Затем иерей преподает «Мир всем», лик ответствует: «И духови твоему», диакон: «Главы наша Господеви приклоним », и иерей чтет тайно Молитву главопреклонения, заключая вслух возгласом: «Буди держава Царствия Твоего благословенна …», и поются Стихиры на стиховне из Октоиха с припевами, указанными в часослове. Если предпразднство или попразднство, то поются стихиры предпразднства или праздника из Минеи. Затем Слава, стихира Минеи, если она есть, И ныне, богородичен или крестобородичен накануне среды и пятницы, или же стихира предпразднства или праздника из Минеи.

«Ныне отпущаеши ».

Трисвятое по «Отче наш», после чего иерей: «Яко Твое есть Царство …» и поется Тропарь , и Слава, и Ныне, богородичен или в дни попразднства тропарь праздника.

Сугубая ектения «Помилуй нас, Боже …», заключающаяся возгласом иерея: «Яко милостив и Человеколюбец …»

Возглас диакона: «Премудрость !» на что лик поет «Благослови !» а иерей возглашает «Сый благословен Христос Бог наш ….» Лик поет: «Аминь » и «Утверди, Боже, святую православную веру ….» Иерей возглашает: «Пресвятая Богородице, спаси нас !» и далее, великий отпуст. После отпуста вседневной вечерни, так же, как после отпуста и малой вечерни и великой, поется многолетие.

Из книги Толковый Типикон. Часть I автора Скабалланович Михаил

Вечерня и утреня по Апостольским Постановлениям Апостольские Постановления, памятник, как мы видели, разновременного происхождения, говорят об утреннем и вечернем богослужении в трех местах; во II кн. и в добавлениях к кн. VII и VIII. Первое место принадлежит к древнейшим

Из книги Толковый Типикон. Часть II автора Скабалланович Михаил

Песненная вечерня Даваемый св. Симеоном чин вечерни и утрени уже заключает в себе ряд наслоений из других уставов (монастырских и должно быть, приходских церквей). Мы изложим его, восполняя и поясняя св. Симеона данными двух вышеназванных памятников («Чина» по Афонский

Из книги Литургика автора Красовицкая Мария Сергеевна

Вечерня и утреня смешанного типа Все это хотя характерные, но не очень значительные особенности в строе суточной службы, частнее в чине вечерни и утрени. Вообще же эти две службы в обоих уставах имеют один и тот же чин и строй, с одинаковою {с. 377} почти резкостью

Из книги Над строками Нового Завета автора Чистяков Георгий Петрович

МАЛАЯ ВЕЧЕРНЯ Общий характер службы Вечерня, входящая в состав всенощного бдения и потому называемая великою, совершается позже своего обычного времени. Она падает на час, назначенный скорее для повечерия, чем для вечерни. Чтобы не оставить без привычного молитвенного

Из книги Граждане неба. Мое путешествие к пустынникам кавказских гор автора Свенцицкий Валентин Павлович

Вечерня 4_Благословен Бог наш…_С_С_23_Если был пропущен 9-й час, читается начало обычное 5_Предначинательный псалом (103-й)_Ч_Ч_9, 7_По указанию Типикона читается предстоятелем _Светильничные молитвы_С_С_9_ 6_Великая ектения_Д Л С_С_9_ 7_Рядовая кафизма_Ч_П_9, 17_Если накануне служилось

Из книги Текст Всенощного бдения на русском языке автора Автор неизвестен

Вечерня Существует несколько видов вечерни в будние дни Великого поста. Не обсуждая сейчас особенности вечерни в среду и в пяток, когда на ней совершается литургия Преждеосвященных Даров (см. Лекцию 13), рассмотрим два типа вечерни для будних дней Великого поста. Первый

Из книги Правила поведения в церкви автора Звонарева Агафья Тихоновна

Из книги Литургика автора (Таушев) Аверкий

VIII. ВЕЧЕРНЯ. - «ТАИНСТВА». - НОЧЬ Мы пили чай и разговаривали с о. Никифором не в келье, а на маленькой терраске сбоку кельи. Такие терраски делают себе все пустынники, главным образом для зимы, когда так заносит снегом, что никуда, кроме как на эту терраску, нельзя

Из книги Лекции по Исторической Литургике автора Алымов Виктор Альбертович

Всенощное бдение. Великая вечерня Придя во храм и возложив на себя епитрахиль, священник, став пред Царскими вратами возглашает:Благословен Бог наш всегда, ныне и присно, и во веки веков.Чтец: Аминь. Слава Тебе, Боже наш слава Тебе.Царь Небесный: Трисвятое. Слава, и ныне:

Из книги Теологический энциклопедический словарь автора Элвелл Уолтер

Вечерня Вечерня по своему составу напоминает и изображает времена ветхозаветные: сотворение мира, грехопадение первых людей, изгнание их из рая, раскаяние и молитву их о спасении, затем надежду людей, согласно обетованию Божию, на Спасителя и, наконец, исполнение этого

Из книги Человеческий лик Бога. Проповеди автора Алфеев Иларион

1. Начало всенощного бдения. Вечерня. Пение Предначинательнаго псалма Всенощное бдение, по Типикону, начинается вскоре после солнечного захождения. Сначала бывает медленный благовест, звон в один колокол, а потом звон (трезвон) во все колокола. Начинается Всенощное

Из книги Молитвенник автора Гопаченко Александр Михайлович

11. Вседневная утреня По уставу вседневная утреня следует обыкновенно сряду после полунощницы. Иерей отдергивает завесу царских врат, берет в руки кадило и, стоя перед престолом, начертывает крест кадилом, возглашая: «Благословен Бог наш, всегда, ныне, и присно, и во веки

Из книги автора

3. Вечерня в 4 веке Сильвия-Этерия следующим образом описывает вседневную Вечерю в Анастасисе (т.е. в храме Воскресения Христова):"В десятом часу, который здесь называется lucinicon, а мы называем lucernare (Вечерня), в храм Воскресения собирается большое количество людей. Зажигаются

Из книги автора

Вечерня см.: Службы суточного круга.

Из книги автора

«О иже во аде держимых». Вечерня в праздник Пятидесятницы Вечерня, которую мы сейчас совершили, - это совершенно особая служба. Ею по сути завершается то духовное путешествие, которое началось с Рождеством Христовым, продолжалось весь Великий Пост, всю Страстную

Из книги автора

Вечерня Священник, совершив каждение и став перед святым Престолом, начертает крест кадильницею, возглашая:Св. Слава святей, и единосущней, и животворящей, и нераздельней Троице, всегда, ныне и присно и во веки веков.Л. Аминь .Св. Приидите, поклонимся цареви нашему

К совершению Вечерни, Утрени и Божественной Литургии

В Академическом храме

I. ПОСЛЕДОВАНИЕ ВЕЧЕРНИ ВСЕДНЕВНОЙ

II. ОСОБЕННОСТИ В СВЯЩЕННОДЕЙСТВИЯХ НА ПОЛИЕЛЕЙНОЙ И ВСЕНОЩНОЙ СЛУЖБАХ

Вечерний Вход

Лития

III. У Т Р Е Н Я

Начало утрени

Шестопсалмие

Великая ектения: "Бог Господь"

Кафизмы

Полиелей

Чтение Евангелия

Помазание св. елеем

Каждение на Честнейшую

Великое Славословие

Ектении

Окончание утрени

IV. БОЖЕСТВЕННАЯ ЛИТУРГИЯ

Входные молитвы

Облачение диакона

Облачение священника

Проскомидия

Каждение

Начало Литургии

Малый вход

Трисвятое

Чтение Апостола и Евангелия

Литургия верных

I. ПОСЛЕДОВАНИЕ ВЕЧЕРНИ ВСЕДНЕВНОЙ

1. Войдя в алтарь, священнослужитель прежде всего прикладывается к Св. Престолу. Делает два земных поклона перед целованием его и третий после.

2. Облачившись в епитрахиль и поручи, священник вместе с диаконом, тоже уже облаченным, снимают покрывало с Престола и ставят зажженную лампадку перед Дарохранительницей.

3. Вечернее богослужение начинается с чтения 9 часа. Убедившись в наличии чтеца, священник, став перед Престолом и приложившись к нему по установленному обычаю (с молитвой "Боже, очисти мя грешного", предварительно осенив себя дважды крестным знамением до прикладывания и третий раз после), дает первый возглас для начала службы: "Благословен Бог наш...". Следующие два возгласа 9 часа: "Яко Твое есть Царство..." (по Отче наш) и "Боже ущедри ны..." (перед окончательной молитвой часа) также даются из Алтаря.

4. По окончании 9 часа священник облачается в фелонь и возглас на начало Вечерни дает уже не в Алтаре, а на амвоне , возглашая те же слова: «Благословен Бог наш».

5. После возгласа он остается на амвоне для чтения семи светильнических молитв , положенных на Вечерне. При этом камилавка (клобук) снимается. Служебник держит для сей цели при себе.

6. С возгласом на вечерню диакон или иподиакон отверзает завесу Царских врат (не спешно).

7. На возглас священника чтец Вечерни говорит: «Аминь» и начинает ее прямо со слов: «Приидите поклонимся…» (трижды), затем 103 псалом «Благослови душе моя Господа».

8. В конце чтения 103 псалма диакон, выйдя из Алтаря Северными дверями на амвон, заступает на него для произнесения Великой ектении (мирной). По обычаю, перед тем как ему приступить к Великой ектении, а священнику, кончившему чтение светильничных молитв, возвратиться в алтарь, оба прежде творят трижды крестное знамение с поклонами алтарю и оканчивают затем поклоном друг другу.

9. По окончании 103 псалма диакон произносит Великую ектению (не спешно, дожидаясь окончания пения хора: "Господи, помилуй". Орарь держит на уровне не ниже своего чела ).

10. Священник, возвратясь в Алтарь через Южную дверь, становится на свое место, т.е. перед престолом. По обычаю по возвращении он прикладывается к престолу, осенив себя крестным знамением.

11. Диакон при произнесении Великой ектении на 5 прошении: «О великом Господине…» после поминовения имени Святейшего Патриарха поминает Ректора академии следующими словами «…и о господине нашем архиепископе Евгении». После 6-го прошения: «О богохранимей стране нашей…» произносится прошение уже 7-м с таким содержанием: «О зде начальствующих, учащих и учащихся, Господу помолимся». Прошение «О граде сем» начинаем такими словами: «О святей обители сей, граде сем…».

12. Последним прошением Великой ектении для диакона является: «Пресвятую, Пречистую…» Однако, он стоит на амвоне пока священник не окончит завершающий возглас: «Яко подобает…».

13. На «Господи воззвах» диакон совершает каждение (полное) Алтаря и всего храма.

Взяв благословение у иерея на каждение с Горнего места, диакон производит его, начиная с:

а) Св. престола (с 4-х сторон), затем

б) Горнее место

в) Правую и левую стороны Алтаря

г) Икону над Царскими вратами (с Горнего места)

д) Предстоятеля (служащего священника)

е) Присутствующих в Алтаре (с правой и левой стороны).

Если в Алтаре присутствует архиерей, диакон делает ему каждение (трижды) и прежде служащего священника. Если идут на каждение два диакона, они соответственно делят все каждение на две части - один правую сторону Алтаря и храма, другой - левую. Причем, предстоятеля кадят вмесге, одновременно (также и архиерея). Тогда каждение двух диаконов должны быть ритмичны, не в разнобой»

По окончании каждения Алтаря диакон выходит Северными дверями на амвон и продолжает каждение храма

В начале кадит:

а) --- Царские врата

б) --- Правую сторону иконостаса

в) --- Левую

г) --- Хор (правый и левый)

д) --- Чтеца, облаченного в стихарь

е) --- Народ (справа налево)

ж) --- Икону на аналое, что посреди храма

з) --- Правую сторону храма с переходом на левую

и) --- С возвращением на амвон вновь производит каждение местных икон – Спасителя и Божией Матери. Южными дверями диакон входит в Алтарь, где завершается все каждение на "Господи воззвах". Конец его таков: вновь диакон кадит престол с передней части, затем переходит на Горнее место, откуда кадит служащего священника. Отдает кадило поно­марю. С ним диакон крестится, кланяются оба в начале предстоятелю, а затем друг другу и расходятся на свои места.

14. На "Свете тихий" священник и диакон переходят со своего места на Горнее. Отход от престола обычно предваряется крестным знамением (дважды), целованием св. трапезы, еще одним крестным знамением (третьим) и поклоном друг другу. На Горнем месте священнослужители вновь крестятся и кланяются друг другу.

15. С Горнего места, лицом к престолу священник после диаконского возгласа "Вонмем" со словами "Мир всем" осеняет крестообразно благословляющей рукой (имясловными перстами) молящихся в храме. Обычно служащий священник перед "Мир всем" делает поклон своим собратьям служителям, а при архиерее воздерживается даже от осенения рукой.

16. После "Свете тихий" диакон произносит дневной прокимен (по Служебнику), предварительно поклонившись иерею.

17. По окончании Прокимна священнослужители крестятся на Гор­нее место, кланяются друг другу и отходят на свои прежние места. Там же, встав перед престолом вновь крестятся, целуют его и оканчивают поклоном друг другу.

18. После "Сподоби Господи" диакон творит просительную ектению на амвоне. По обычаю перед выходом он идет на Горнее место, крестится, кланяется иерею и исходит всегда Север­ными дверями. На возглас священника "Мир всем" принято диакону отходить к местной иконе Спасителя. По окончании возгласа священника: "Буди держава..." диакон входит Южными вратами в Алтарь и с Горнего места, перекрестившись, отдает поклон служащему и вновь становится на свое место (по правую сторону священника).

19. Священнослужитель во время Просительной ектении читает (в тайне) молитву и подает со вниманием возгласы, согласно Служебнику.

20. По "Ныне отпущаеши" и "Трисвятому" по "Отче наш" свя­щенник произносит возглас: "Яко Твое есть Царство...".

21. После пения тропаря святому (или святым) с Богородичным полагается Сугубая ектения , которую произносит диакон с амвона в тех же уставных правилах выхода из Алтаря и при­хода в него.

После прошения: "Еще молимся о богохранимей стране нашей..." добавляется прошение: "Еще молимся о зде начальствующих, учащих и учащихся".

Ектения оканчивается возгласом священника: "Яко Милостив…»". Вслед за этим возгласом диакон, стоя на амвоне, произносит "Премудрость: и затем уходит в Алтарь, соблюдая все правила входа.

22. Священник заканчивает вечернее богослужение возгласом: "Сый благословен...". Хор поет: "Аминь. Утверди Боже…".


©2015-2019 сайт
Все права принадлежать их авторам. Данный сайт не претендует на авторства, а предоставляет бесплатное использование.
Дата создания страницы: 2016-04-11

Нижеизложенное вседневное богослужение – вечерня и утреня, совершаются в седмичные дни, то есть с понедельника по субботу в так называемые период пения Октоиха. В этот период не входит время от начала Великого поста до Недели Всех Святых, а также пред- и попразднства Двунадесятых праздников, когда вечерня и утреня в большей или меньшей степени отличаются от вседневных. В период пения Октоиха вседневное богослужение не совершается, если святой в Минее имеет какой-либо праздничный знак и служба идет праздничным порядком.

Вседневная (будничная) вечерня

С вечерни начинается суточный богослужебный круг . Богослужение – вечерня (и, по современной практике, утреня с 1-ым часом) в честь какого-либо праздника или святого совершается накануне праздника вечером . Характер и содержание песнопений и молитв вечерни прекрасно переданы митрополитом Вениамином (Федченковым): «Там почти нет хвалебного элемента. …Объясняется это просто. Человек к вечеру устал: и телесно – от работы, и душевно – от забот, скорбей и духовной борьбы. Поэтому ему трудно славословить, легче каяться, сокрушаться, хочется мира, отдыха, покоя. …Потому здесь поется «Свете Тихий…» …Поэтому так уместна здесь примиренная, предсмертная песнь Святого Симеона «Ныне отпущаеши раба Твоего с миром». …Характер вечерни… мирно-покаянный . …Кстати, какие утешительные, успокаивающие, обнадеживающие все прокимны на вечерне…».

Существует несколько видов вечерни :

    Малая вечерня . Краткая служба, которую полагается совершать перед всенощным бдением. В современной практике почти нигде не совершается (исключение - Св. Гора Афон).

    Вседневная или будничная вечерня . Совершается в седмичные дни, если нет памяти святого, имеющего знак полиелей и бдение.

    Великая вечерня . Совершается в воскресные дни, Двунадесятые и великие праздники и дни памяти святых, имеющих знак полиелей и бдение.

Порядок совершения вседневной вечерни изложен в 9-й главе Типикона ,где перемежаются указания для службы не постовой (с «Бог Господь») и постовой (с «Аллилуия»). Также его можно проследить по Часослову и Октоиху.

Краткая схема вседневной вечерни

103-й псалом – Ч, неизменяемое

Великая ектения – Сл

«Господи, воззвах…» – Ч, неизменяемое

стихиры «на Господи, воззвах» – О и М, изменяемое

«Свете Тихий…» – Ч, неизменяемое

Прокимен – Ч, Сл, неизменяемое

«Сподоби, Господи…» – Ч, неизменяемое

Просительная ектения – Сл

Стихиры на стиховне – О, изменяемое

«Ныне отпущаеши…» – Ч, неизменяемое

Тропарь – М, изменяемое

Сугубая ектения – Сл

Подробная схема вседневной (будничной) вечерни

Свящ.: "Благословен Бог наш..."

Начало обычное, если не читался 9-й час

"Приидите, поклонимся..." (трижды)

Псалом 103-й читается

Ектения великая

"Господи, воззвах..." [и стихи «Положи, Господи, хранение…»]

Стихиры со стихами на 6: 3 стихиры Октоиха

3 стихиры святому Минеи

* (если в Минее служба двум святым, то: 3 стихиры 1-му св., 3 стихиры 2-му св.)

Слава: святому Минеи (если есть)

И ныне: Богородичен (по гласу Славы из 2-го приложения Минеи)

"Свете Тихий…"

Прокимен дня

"Сподоби, Господи…"

Ектения просительная

Стихиры на стиховне (Октоиха)

Слава, и ныне: Богородичен Октоиха

* Если святому в Минее есть Слава: на стиховне, то, после 3-х стихир Октоиха - Слава: святому Минеи,

И ныне: Богородичен (по гласу Славы из 2-го приложения Минеи)

"Ныне отпущаеши…"

Трисвятое по Отче наш

Тропарь святому Минеи

Слава, и ныне: Богороднчен (по гласу тропаря св. из 4-го приложения Минеи)

* Если служба двум святым, то тропари поются в следующем порядке:

Тропарь 1-у св.,

Слава: тропарь 2-у св.,

И ныне: Богородичен (по гласу последнего тропаря из 4-го приложения Минеи)

Ектения сугубая

Окончание: С.: "Премудрость"

Х.: "Благослови"

С.: "Сый благословен..."

Х.: "Аминь. Утверди Боже..."

__________________________________________________________________

В современной практике к будничной вечерне присоединяется будничная утреня, поэтому после «Утверди, Боже…» следует возглас утрени «Слава Святей…», шестопсалмие и т.д.утреня.

С.: "Пресвятая Богородице, спаси нас"

Х.: "Честнейшую Херувим..."

С.: "Слава Тебе, Христе Боже..."

Х.: "Слава, и ныне... Господи помилуй (трижды) Благослови"

С.: произносит отпуст

Х.: "Великого Господина..."

Вседневная вечерня совершается в те седмичные дни, когда Уставом не положено совершать великую вечерню. (Дни, в которые совершается великая вечерня, будут указаны при рассмотрении этого вида вечерни.) Само же чинопоследование вседневной вечерни изложено в Часослове и в 9-й главе Типикона. В последовании вечерни есть как неизменяемые, так и изменяемые молитвословия. Неизменяемые тексты вечерни находятся в Служебнике, Следованной Псалти­ри и Часослове, а изменяемые - в Октоихе, Минее и Триоди (разумеется, Триодь на вседневной вечерне употребляется только на сырной седмице и в седмичные дни Святой Четыредесятницы и Пятидесятницы).

В конце 9-го часа после возгласа «Боже, ущедри ны...» священник надевает фелонь (в приходских храмах), целует Евангелие и престол и выходит на амвон. В это время диакон отверзает завесу. Дождавшись окончания молитвы 9-го часа, священник трижды благоговейно поклоняется и начинает вечерню возгласом «Благословен Бог наш...».

Чтец : «Аминь. Приидите, поклонимся...», 103-й псалом (Часослов).

Во время чтения псалма священник с открытой головой перед царскими вратами тайно читает светильничные молитвы (всего 7 молитв, текст которых находится в Служебнике).

Чтец : «Слава, и ныне», «Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа, слава Тебе, Боже» (трижды ).

В это время диакон выходит северной дверью, три­жды вместе со священником поклоняется в сторону алтаря, затем один раз кланяется священнику, испрашивая этим разрешение у свя­щенника. Священник, в свою очередь, поклоном дает это разрешение и уходит южной дверью в алтарь.

Диакон произносит великую ектению «Миром Господу помолимся» и другие прошения.

Хор (на каждое прошение): «Господи, помилуй» .

Диакон (последнее прошение): «Пресвятую, Пречистую, Преблагословенную…».

Хор : «Тебе, Господи».

Священник (по окончании ектении): «Яко подобает Тебе...».

Хор : «Аминь».

Чтец читает кафисму вечерни по Уставу (Типикон, 17-я глава). Каждая кафисма разделяется на 3 части, называемые «славами», так как по прочтении каждой такой части чтец говорит: «Слава…» , затем хор поет: «И ныне…», «Аллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа, слава Тебе, Боже» (трижды ), «Господи, помилуй» (трижды ), «Слава…» . После этого чтец говорит: «И ныне…» и продолжает чтение кафисмы.

Чтец (по окончании всей кафисмы): «Слава, и ныне», «Аллилуиа…» (трижды ).

В Неделю вечером, а также если накануне было бдение, кафисмы не бывает (то есть после мирной ектении сразу поется «Господи, воззвах…» ).



Диакон по исполнении кафисмы произносит малую ектению «Паки и паки...» (после ектении входит в алтарь, берет у священника благословение на каждение и кадит весь храм).

Священник (возглас ): «Яко Твоя держава…».

Хор : «Аминь».

Канонарх : «Глас… (называет глас в соответствии с гласом первой стихиры ). Господи, воззвах к Тебе, услыши мя».

Хор : «Господи, воззвах…» - по гласу 1-й стихиры.

Чтец : «Положи, Господи...» (псалмы 140, 141, 129, 116, см. Часослов) до слов «Аще беззаконие назриши...».

Используются две практики, в зависимости от возможностей хора: или канонарх говорит первую половину стиха, а хор допевает остальную часть и затем поет стихиру (в соборных храмах), или же канонарх говорит весь стих, а хор сразу поет стихиру (в малых храмах). Предпочтительной является первая практика, хотя ее основная трудность состоит как раз в пении стихов, которые поются особым распевом, отличным от стихирного (что для неопытных или недостаточно обученных регентов и певцов является камнем преткновения). При этом перед стихирой «Славы» канонарх говорит: «Слава, глас… (называет глас )» , а хор поет: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу» , а перед Богородичным или последней стихирой канонарх говорит:«И ныне, глас… (называет глас )» , хор поет «И ныне и присно и во веки веков. Аминь». Если же поется сразу стихира на «Слава, и ныне», то канонарх говорит: «Слава Отцу и Сыну и Святому Духу и ныне, глас… (называет глас )» , а хор поет: «И ныне и присно и во веки веков. Аминь» (и далее поет стихиру).

Хор после стихиры на «И ныне» исполняет песнопение «Свете тихий...».

Диакон (выходит в конце пения «Свете тихий…» и становится на амвоне): «Вонмем».

Священник : «Мир всем».

На практике во многих епархиях Русской Церкви на слова священника «Мир всем» хор отвечает: «И духови твоему». Однако во 2-й главе Типикона о пении «И духови твоему» после «Свете тихий…» ничего не говорится, хотя само последование службы в данном месте излагается четко и определенно: «По конце же “Свете тихий” глаголет диакон: “Вонмем”, иерей: “Мир всем”. И паки диакон: “Премудрость, вонмем”». Справедливости ради следует отметить, что в Типиконе не говорится о пении «И духови твоему» и в других местах, когда эта фраза на практике следует после благословения «Мир всем» (после просительной ектении, на литии перед молитвой «Владыко Многомилостиве…» и так далее). Потому необходимо обратиться к тексту Служебника, где действительно во многих местах фраза «И духови твоему» присутствует после «Мир всем» (хотя в Типиконе в соответствующих местах она не приводится). Но для нас самое важное то, что в последовании вечерни, совершаемой в соединении с литургией Преждеосвященных Даров, ответ «И духови твоему» все равно отсутствует. Следовательно, в богослужебных книгах нет ни одного основания в пользу пения «И духови твоему» после «Свете тихий…».



Против пения «И духови твоему» в ответ на возглас иерея «Мир всем» после «Свете тихий…» высказывается протоиерей Евгений Попов, который считает, что священник не должен при произнесении возгласа «Мир всем» благословлять рукой, а хор не должен отвечать «И духови твоему». Это связано с тем, что «священник только возбуждает внимание предстоящих к слушанию прокимна, а не более что-либо возгласом своим выражает».

Диакон : «Премудрость. Вонмем».

Затем диакон и хор исполняют прокимен дня (текст прокимена находится в Служебнике и Часослове):

Диакон : «Прокимен, глас… (называет глас и возглашает прокимен )» .

Хор поет прокимен.

Диакон говорит стих прокимена.

Хор поет прокимен.

Диакон говорит половину прокимена.

Хор допевает оставшуюся часть прокимена.

Чтец (или хор ): «Сподоби, Господи...».

Диакон произносит просительную ектению «Исполним вечернюю молитву нашу Господеви...».

Священник (возглас ): «Яко Благ и Человеколюбец...».

Хор :«Аминь».

Священник (благословляя народ): «Мир всем».

Хор : «И духови Твоему».

Диакон : «Главы наша Господеви приклоним».

Хор :«Тебе, Господи».

Священник тайно читает молитву главопреклонения «Господи Боже наш, приклонивый небеса», а затем возглашает: «Буди держава Царствия Твоего…».

Хор : «Аминь».

Канонарх : «Глас… (называет глас и начальные слова 1-й стихиры )» .

Хор поет стихиры на стиховне по Уставу.

Чтец (или хор ): «Ныне отпущаеши...».

Чтец : Трисвятое по «Отче наш…».

Священник (возглас ): «Яко Твое есть Царство и сила и слава…».

Хор поет «Аминь» и тропари по Уставу.

Диакон произносит сугубую ектению «Рцем вси...», но без двух начальных прошений (со слов «Помилуй нас, Боже...»).

Хор (на каждое прошение): «Господи, помилуй» (трижды ).

Священник (возглас ): «Яко милостив и человеколюбец Бог еси...».

Хор :«Аминь».

Диакон : «Премудрость» . И уходит в алтарь.

Хор : «Благослови».

Священник : «Сый благословен Христос Бог наш, всегда, ныне и присно и во веки веков».

Хор : «Аминь. Утверди, Боже, святую православную веру...» (поется протяжно, так как в это время священник выходит на амвон).

Священник (с амвона): «Пресвятая Богородице, спаси нас».

Хор :«Честнейшую Херувим...».

Священник :«Слава Тебе, Христе Боже...».

Хор :«Слава, и ныне». «Господи, помилуй (трижды ). Благослови».

Священник : «Христос истинный Бог наш...» (отпуст по Уставу ).

Хор : «Великаго Господина...».

На практике, если за вечерней следует утреня, то хор поет только протяжное «Аминь». В это время священник входит в алтарь, берет кадило, становится перед престолом и начинает утреню.

ПОСЛЕДОВАНИЕ ВЕЧЕРНИ

Благословен Бог наш: глаголем:

Приидите, поклонимся цареви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем Христу цареви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем самому Христу, цареви и Богу нашему.

Псалом 103.

Благослови, душе моя, Господа: Господи Боже мой, возвеличился еси зело, во исповедание и в велелепоту облекся еси. Одеяйся светом яко ризою, простираяй небо яко кожу: Покрываяй водами превыспренняя своя, полагаяй облаки на восхождение свое, ходяй на крилу ветреню: Творяй ангелы своя духи, и слуги своя пламень огненный: Основаяй землю на тверди ея: не прелонится в век века. Бездна яко риза одеяние ея: на горах станут воды, От запрещения твоего побегнут, от гласа грома твоего убоятся. Восходят горы: и низходят поля в место, еже

основал еси им. Предел положил еси, егоже не прейдут, ниже обратятся покрыти землю. Посылаяй источники в дебрех: посреде гор пройдут воды. Напаяют вся звери сельныя, ждут онагри в жажду свою. На тых птицы небесныя привитиют, ри спелы камения дадят глас. Напаяяй горы от превыспренних своих, от плода дел твоих насытится земля. Прозябаяй траву скотом, и злак на службу человеком, извести хлеб от земли: И вино веселит сердце человека, умастити лице елеем, и хлеб сердце человека укрепит. Насытятся древа польская, кедри ливанстии, ихже еси насадил. Тамо птицы возгнездятся, еродиево жилище предводительствует ими. Горы высокия еленем, камень прибежище заяцем. Сотворил есть луну во времена, солнце позна запад свой. Положил еси тьму, и бысть нощь, в нейже пройдут вси зверие дубравнии: Скимни рыкающии восхитити, и взыскати от Бога пищу себе. Возсия солнце, и собрашася, и в ложах своих лягут. Изыдет человек на дело свое, и на делание свое до вечера. Яко возвеличишася дела твоя, Господи, вся премудростию сотворил еси: исполнися земля твари твоея. Сие море великое и пространное: тамо гади, ихже несть числа, животная малая с великими. Тамо корабли преплавают, змий сей, егоже создал еси ругатися ему. Вся к тебе чают, дати пищу им во благо время. Давшу тебе им, соберут: отверзшу тебе руку, всяческая исполнятся благости: Отвращшу же тебе лице, возмятутся: отъимеши дух их, и исчезнут, и в персть свою возвратятся. Послеши духа твоего, и созиждутся, и обновиши лице земли. Буди слава господня во веки: возвеселится Господь о делех своих. Призираяй на землю, и творяй ю трястися: прикасаяйся горам, и дымятся. Воспою Господеви о животе моем, пою Богу моему, дондеже есмь. Да усладится ему беседа моя, аз же возвеселюся о Господе. Да исчезнут грешницы от земли, и беззаконницы, якоже не быти им. Благослови, душе моя, Господа.
Солнце позна запад свой, положил еси тьму, и бысть нощь.
Яко возвеличишася дела твоя, Господи, вся премудростию сотворил еси.

Слава, и ныне:

Трижды.

Иерей же чтет светильничныя молитвы.

Молитва первая.

Господи щедрый и милостивый, долготерпеливе и многомилостиве, внуши молитву нашу, и вонми гласу моления нашего, сотвори с нами знамение во благо, настави нас на путь Твой, еже ходити во истине Твоей. Возвесели сердца наша, во еже боятися имене Твоего святаго: зане велий еси Ты, и творяй чудеса, Ты еси Бог един, и несть подобен Тебе в бозех, Господи: силен в милости, и благ в крепости, во еже помогати, и утешати, и спасати вся уповающыя во имя святое Твое.

Молитва вторая.

Господи, да не яростию Твоею обличиши нас, ниже гневом Твоим накажеши нас, но сотвори с нами по милости Твоей, врачу и исцелителю душ наших. Настави нас ко пристанищу хотения Твоего: просвети очи сердец наших в познание Твоея истины: и даруй нам прочее настоящаго дне мирное и безгрешное, и все время живота нашего, молитвами святыя Богородицы, и всех святых.
Яко Твоя держава, и Твое есть царство,

и сила, и слава, Отца, и сына, и святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Молитва третия.

Господи Боже наш, помяни нас грешных и непотребных раб Твоих, внегда призывати нам святое покланяемое имя Твое, и не посрами нас от чаяния милости Твоея; на даруй нам, Господи, вся яже ко спасению прошения, и сподоби нас любити, и боятися Тебе от всего сердца нашего, и творити во всех волю Твою.
Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки

веков, аминь.

Молитва четвертая.

Немолчными песньми, и непрестанными славословленьми от святых сил воспеваемый, исполни уста наша хваления Твоего, еже подати величествие имени Твоему святому: и даждь нам участие, и наследие со всеми боящимися Тебе истиною, и хранящими заповеди Твоя, молитвами святыя Богородицы, и всех святых Твоих.
Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Молитва пятая.

Господи, Господи, пречистою Твоею дланию содержай всяческая, долготерпяй на всех нас, и каяйся о злобах наших, помяни щедроты Твоя, и милость Твою, посети ны Твоею благостию, и даждь нам избежати и прочее настоящаго дне, Твоею благодатию, от различных козней лукаваго, и ненаветну жизнь нашу соблюди благодатию всесвятаго Твоего Духа.
Милостию и человеколюбием единороднаго Твоего Сына, с нимже благословен еси, со всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Молитва шестая.

Боже великий и дивный, неисповедимою благостию и богатым промыслом управляяй всяческая, и мирская нам благая даровавый: и споручивый нам обещанное царство, дарованными нам благими: сотворивый ны дне прешедшую часть от всякаго уклонитися зла: даруй нам и прочее непорочно совершити пред святою

славою Твоею, пети Тя единаго благаго и человеколюбиваго Бога нашего.
Яко Ты еси Бог наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Молитва седмая.

Боже великий и вышний, един имеяй безсмертие, во свете живый неприступнем, всю тварь премудростию создавый, разделивый между светом и между тмою, и солнце положивый во область дне, луну же и звезды во область нощи: сподобивый нас грешных и в настоящий час предварити лице Твое исповеданием, и вечернее Тебе славословие принести: сам, человеколюбче, исправи молитву нашу яко кадило пред Тобою, и приими ю в воню благоухания: подаждь же нам настоящий вечер, и приходящую нощь мирну: облецы ны во оружие света: избави ны от страха ночнаго, и всякия вещи во тме преходящия

: и даждь сон, егоже во упокоение немощи нашей даровал еси, всякаго мечтания диаволя отчужденный. Ей, Владыко благих подателю, да и на ложах наших умиляющеся, поминаем в нощи имя Твое, и поучением Твоих заповедей просвещаеми, в радости душевней востанем ко славословию Твоея благости: моления и молитвы Твоему благоутробию приносяще, о своих согрешениих, и всех людей Твоих, яже, молитвами святыя Богородицы, милостию посети.
Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу
, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Исполншуся же предначинательному псалму, глаголет диакон, или иерей, ектению сию:

Миром Господу помолимся.
На едином коемждо прошению лик поет: Господи, помилуй.
О свышнем мире, и спасении душ наших, Господу помолимся.
О мире всего мира, благостоянии святых божиих церквей, и соединении всех, Господу помолимся.
О святем храме сем, и с верою, благоговением, и страхом божиим входящих в онь, Господу помолимся.
О господине нашем святейшем вселенстем Архиерее
имя рек (или Архиепископе, или Епископе ) нашем имя рек, егоже есть область, честнем пресвитерстве, во Христе диаконстве, о всем причте и людех, Господу помолимся.
О богохранимом государе нашем Императоре
(или Короле, ) имя рек, (или О предержащих властех наших ) и о всем воинстве, Господу помолимся.
О граде сем
(или О веси сей, или О святей обители сей ) , всяком граде, стране, и верою живущих в них, Господу помолимся.
О благорастворении воздухов, о изъобилии плодов земных, и временех мирных, Господу помолимся.
О плавающих, путешествующих, недугующих, страждущих, плененных, и спасении их, Господу помолимся.
О избавитися нам от всякия скорби, гнева и нужды, Господу помолимся.


Лик: Тебе, Господи.

Возглашение:

Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веков.
Лик: Аминь.

Таже кафисма.

Паки и паки миром Господу помолимся.

Лик: Господи, помилуй.
Заступи, спаси, помилуй, и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Лик: Господи, помилуй.
Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу, и приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Лик: Тебе, Господи.

Возглашает иерей:

Яко Твоя держава, и Твое есть царство, и сила и слава, Отца, и Сына, и святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь.

В неделю, и аще положено по уставу, поем:

Блажен муж:

КАФИСМА ПЕРВАЯ.

Блажен муж, иже не иде на совет нечестивых, и на пути грешных не ста, и на седалищи губителей не седе: Но в законе господни воля его, и в законе его поучится день и нощь. И будет яко древо насажденное при исходищих вод, еже плод свой даст во время свое, и лист его не отпадет, и вся, елика аще

творит, успеет. Не тако нечестивии, не тако: но яко прах, егоже возметает ветр от лица земли. Сего ради не воскреснут нечестивии на суд, ниже грешницы в совет праведных. Яко весть Господь путь праведных, и путь нечестивых погибнет.

Вскую шаташася языцы, и людие поучишася тщетным; Предсташа царие земстии, и князи собрашася вкупе на Господа и на Христа его. Расторгнем узы их, и отвержем от нас иго их. Живый на небесех посмеется им, и Господь поругается им. Тогда возглаголет к ним гневом своим и яростию своею смятет я: Аз же поставлен есмь царь от него над Сионом горою святою его, Везвещаяй повеление господне. Господь рече ко мне: сын мой еси ты, аз днесь родих тя. Проси от мене, и дам ти языки достояние твое, и одержание твое концы земли. Упасеши я жезлом железным, яко сосуды скудельничи сокрушиши я. И ныне, царие, разумейте, накажитеся вси судящии земли. Работайте Господеви со страхом, и радуйтеся ему с трепетом. Приимите наказание, да не когда прогневается Господь, и погибнете от пути праведнаго, егда возгорится вскоре ярость его: блажени вси надеющиися нань.

Господи что ся умножиша стужающии ми; мнози востают на мя. Мнози глаголют души моей: несть спасения ему в Бозе его. Ты же, Господи, заступник мой еси, слава моя, и возносяй главу мою. Гласом моим ко Господу воззвах, и услыша мя от горы святыя своея. Аз уснух, и спах: востах, яко Господь заступит мя. Не убоюся от тем людей, окрест нападающих на мя. Воскресни, Господи, спаси мя, Боже мой, яко ты поразил еси вся враждующыя ми всуе, зубы грешников сокрушил еси. Господне есть спасение, и на людех твоих благословение твое.

Слава, и ныне:

Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе Боже.

Трижды.

По первом же антифоне ектениа малая и возглас:

Лик: Аминь.

Внегда призвати ми, услыша мя Бог правды моея, в скорби распространил мя еси, ущедри мя, и услыши молитву мою. Сынове человечестии, доколе тяжкосердии; вскую любите суету, и ищете лжи; И уведите, яко удиви Господь преподобнаго своего, Господь услышит мя, внгеда воззвати ми к нему. Гневайтеся, и не согрешайте, яже глаголете в сердцах ваших, на ложах ваших умилитеся. Пожрите жертву правды, и уповайте на Господа. Мнози глаголют: кто явит нам благая; знаменася на нас свет лица твоего, Господи. Дал еси веселие в сердце моем: от плода пшеницы, вина и елеа своего умножишася. В мире вкупе усну и почию, яко ты, Господи, единаго на уповании вселил мя еси.

Глаголы моя внуши, Господи, разумей звание мое. Вонми гласу моления моего, царю мой и Боже мой, яко к тебе помолюся, Господи. Заутра услыши глас мой: заутра предстану ти, и узриши мя. Яко Бог не хотяй беззакония, ты еси: не приселится к тебе лукавнуяй. Ниже пребудут беззаконницы пред очима твоима: возненавидел еси вся делающыя беззаконие. Погубиши вся глаголющыя лжу: мужа кровей и льстива гнушается Господь. Аз же множеством милости твоея, вниду в дом твой, поклонюся ко храму святому твоему, в страсе твоем. Господи, настави мя

правдою твоею, враг моих ради исправи пред тобою путь мой. Яко несть во устех их истины, сердце их суетно, гроб отверст гортань их, языки своими льщаху. Суди им, Боже, да отпадут от мыслей своих, по множеству нечестия их изрини я, яко преогорчиша тя, Господи. И да возвеселятся вси уповающии на тя, во век возрадуются: и вселишися в них, и похвалятся о тебе любящии имя твое. Яко ты благословиши праведника, Господи, яко оружием благоволения венчал еси нас.

Господи, да не яростию твоею обличиши мене, ниже гневом твоим накажеши мене. Помилуй мя, Господи яко немощен есмь: исцели мя, Господи, яко смятошася кости моя. И душа моя смятеся зело, и ты, Господи, доколе; Обратися, Господи, избави душу мою: спаси мя ради милости твоея: Яко несть в смерти поминаяй тебе, во аде же кто исповестся тебе; Утрудихся воздыханием моим, измыю на всяку нощь ложе мое, слезами моими постелю мою омочу. Смятеся от ярости око мое, обетшах во всех вразех моих. Отступите от мене, вси делающии беззаконие, яко услыша Господь глас плача моего: Услыша Господь моление мое, Господь молитву мою прият. Да постыдятся и смятутся вси врази мои, да возвратятся, и устыдятся зело вскоре.

Слава, и ныне:

Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе Боже.

Трижды.

По втором антифоне и ектении возглас:

Лик: Аминь.

Господи Боже мой, на тя уповах, спаси мя от всех гонящих мя, и избави мя. Да не когда похитих яко лев душу мою, не сущу избавляющу, ниже спасающу. Господи Боже мой, аще сотворих сие, аще есть неправда в руку моею: Аще воздах воздающым ми зла, да отпаду убо от враг моих тощь. Да поженет убо враг душу мою, и да постигнет, и поперет в землю живот мой, и славу мою в персть

вселит. Воскресни, Господи, гневом твоим, вознесися в концах враг твоих, и востани, Господи Боже мой, повелением, имже заповедал еси. И сонм людей обыдет тя: и о том на высоту обратися. Господь судит людем: суди ми, Господи, по правде моей, и по незлобе моей на мя. Да скончается злоба грешных, и исправиши праведнаго, испытаяй сердца и утробы, Боже, праведно. Помощь моя от Бога, спасающаго правыя сердцем. Бог судитель праведен, и крепок, и долготерпелив, и не гнев наводяй на всяк день. Аще не обратитеся, оружие свое очистит, лук свой напряже, и уготова и: И в нем уготова сосуды смертныя, стрелы своя сгараемым содела. Се боле неправдою, зачат болезнь, и роди беззаконие: Ров изры, и ископа и, и падет в яму, юже содела. Обратится болезнь его на главу его, и на верх его неправда его снидет. Исповемся Господеви по правде его, и пою имени Господа вышняго.

Господи Господь наш, яко чудно имя твое по всей земли, яко взятся великолепие твое превыше небес. Из уст младенец и ссущих совершил еси хвалу, враг твоих ради, еже разрушити врага и местника. Яко узрю небеса, дела перст твоих, луну и звезды, яже ты основал еси. Что есть человек, яко помниши его; или сын человечь, яко посещаеши его; Умалил еси его малым чим от ангел, славою и честию венчал еси его: И поставил еси его над делы руку твоею, вся покорил еси под нозе его: Овцы и волы вся, еще же и скоты польския: Птицы небесныя, и рыбы морския, преходящыя стези морския. Господи Господь наш, яко чудно имя твое по всей земли.

По третием антифоне и ектении возглас:

Яко Ты еси Бог наш, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь.

По кафисме диакон глаголет ектению малую:

Паки и паки: и иерей возглас: Яко Твоя держава, и Твое есть царство, и сила, и слава, Отца, и Сына, и святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь. Господи, воззвах: в случившийся глас.

Псалом 140.

Господи, воззвах к тебе, услыши мя.

Припев: Услыши мя, Господи.
Господи, воззвах к тебе, услыши мя: вонми гласу моления моего, внегла воззвати ми к тебе.
Услыши мя, Господи.

Вторый лик:

Да исправится молитва моя, яко кадило пред тобою: воздеяние руку моею, жертва вечерняя.
Услыши мя, Господи.

И по чину стихи:

Положи Господи, хранение устом моим, и дверь ограждения о устнах моих.
Не уклони средце мое в словеса лукавствия, непщевати вины о гресех.
С человеки делающими беззаконие, и не сочтуся со избранными их.
Накажет мя праведник милостию, и обличит мя: елей же грешнаго да не намастит главы моея.
Яко еще и молитва моя во благоволениих их
, пожертвы быша при камени судии их.
Услышатся глаголи мои, яко возмогоша: яко толща земли проседеся на земли, расточишася кости их при аде.
Яко к тебе, Господи, Господи, очи мои, на тя уповах, не отъими душу мою.
Сохрани мя от сети, юже составиша ми, и от
соблазн делающих беззаконие.
Падут во мрежу свою грешницы, един есмь аз, дондеже прейду.

Псалом 141.

Гласом моим ко Господу воззвах, гласом моим ко Господу помолихся.
Пролию пред ним моление мое, печаль мою пред нам возвещу.
Внегда исчезати от мене духу моему, и ты познал еси стези моя.
На пути сем, по немуже хождах, скрыша сеть мне.
Смотрях одесную и возглядах, и не бе знаяй мене.
Погиве бегство от мене, и несть взыскаяй душу мою.
Воззвах к тебе, Господи, рех: ты еси упование мое, часть моя еси на земли живых.
Вонми молению моему, яко смирихся зело.
Избави мя от гонящих мя, яко укрепишася паче мене.

Стихи к стихирам на

Господи, воззвах. Изведи из темницы душу мою: исповедатися имени твоему.
Мене ждут праведницы, дондеже воздаси мне.

Псалом 129.

Из глубины воззвах к тебе, Господи, Господи, услыши глас мой.
Да будут уши твои внемлюще гласу моления моего.
На 6: Аще беззакония назриши, Господи, Господи, кто постоит; яко у тебе очищение есть.
Имене ради твоего потерпех тя, Господи, потерпе душа моя в слово твое, упова душа моя на Господа.
На 4: От стражи утренния до нощи, от стражи утренния, да уповает Исраиль на Господа.
Яко у Господа милость, и многое у него избавление, и той избавит Исраиля от всех беззаконий его.

Псалом 116.

Хвалите Господа вси языцы, похвалите его вси людие.
Яко утвердися милость его на нас, и истина господня пребывает во век.

Слава, и ныне:

Аще есть вход, скончавшуся пению, диакон глаголет к иерею тайно:

Господу помолимся,

Иерей же глаголет тайно молитву входа:

Вечер, и заутра, и полудне, хвалим, благословим, благодарим и молимся Тебе, Владыко всех: исправи молитву нашу, яко кадило пред Тобою, и не уклони сердец наших в словеса, или в помышления лукавствия: но избави нас от всех ловящих душы нашя, яко к Тебе, Господи, Господи, очи наши, и на Тя уповахом, да не посрамиши нас, Боже наш.
Яко подобает Тебе всякая слава, честь и поклонение, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков, аминь.

Посем диакон глаголет к иерею:

Благослови, владыко, святый вход. Благословен вход святх Твоих, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Диакон: Аминь.

И абие диакон или иерей:

Премудрость, прости. Свете тихий святыя славы безсмертнаго, Отца небеснаго, святаго, блаженнаго, Иисусе Христе: пришедше на запад солнца, видевше свет вечерний, поем Отца, и Сына, и святаго Духа, Бога. Достоин еси во вся времена пет быти гласы преподобными, Сыне божий, живот даяй: темже мир Тя славит.

Таже диакон:

Вонмем. Мир всем.
Лик: И духови твоему.
Паки диакон: Премудрость, вонмем. Бог Господь: поются прокимны сия:

В субботу вечера, глас 6, псалом 92:

Господь воцарися, * в лепоту облечеся.
Стих: Облечеся Господь в силу и препоясася.
Стих: Ибо утверди вселенную, яже не подвижится.
Стих: Дому Твоему подобает святыня, Господи, в долготу дний.

В неделю вечера, глас 8, псалом 133:

Се ныне благословите Господа, * вси раби господни.
Стих: Стоящии в храме господни, во дворех дому Бога нашего.

В понедельник вечера, глас 4, псалом 4:

Господь услышит мя, * внегда воззвати ми к нему.
Стих: Внегда прихвати ми, услыша мя Бог правды моея.

В вторник вечера, глас 1, псалом 22:

Милость Твоя, Господи, поженет мя * вся дни живота моего.
Стих: Господь пасет мя, и ничтоже мя лишит, на месте злачне, тамо всели мя.

В среду вечера, глас 5, псалом 53:

Боже, в имя Твое спаси мя * и в силе Твоей суди ми.
Стих: Боже, услыши молитву мою, внуши глаголы уст моих.

В четверток вечера, глас 6, псалом 120:

Помощь моя от Господа, * сотворшаго небо и землю.
Стих: Возведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя .

В пяток вечера, глас 7, псалом 58:

Боже, заступник мой еси Ты * и милость Твоя предварит мя.
Стих: Изми мя от враг моих, Боже, и от востающих на мя избави мя.

Подобает ведати аще пост, и есть

Аллилуиа, вместо прокименов, поем сия:

В понедельник вечера,

Аллилуиа, трижды, во глас 6:
Стих: Господи, да не яростию Твоею обличиши мене, ниже гневом Твоим накажеши мене. Аллилуиа.
Стих: И во веки веков.
Мы же высочайшим гласом поем: Аллилуиа.

Во вторник и в четверток вечера:

Аллилуиа.
Стих: Возносите Господа Бога нашего, и покланяйтеся подножию ногу его, яко свято есть. Аллилуиа.
Стих: И во веки веков. Аллилуиа.

В среду вечера:

Аллилуиа.
Стих: Во всю землю изыде вещание их, и в концы вселенныя глаголы их. Аллилуиа.
Стих: И во веки веков. Аллилуиа.

В неделю же и в пяток вечера, никогдаже поется

Аллилуиа.

По прокимене, аще положено уставом, чтец читает паремии. Прежде коегождо чтения диакон возглашает:

Премудрость, по изречении же чтеца, откуду суть (сиесть: Бытия, или Притчей, или Соборнаго послания и прочих), глаголет: Вонмем.

Таже глаголет диакон:

На вечерни повседневной ектениа:

Рцем вси: не глаголется, но по прокимене абие: Сподоби, Господи:

Рцем вси от всея души, и от всего помышления нашего рцем.

Лик: Господи, помилуй.
Господи вседержителю, Боже отец наших, молимтися, услыши и помилуй.
Лик: Господи, помилуй.
Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей, молимтися, услыши и помилуй.

На едином коемждо прошении лик поет:

Господи, помилуй, трижды.
Еще молимся о господине нашем святейшем вселенстем Архиерее
имя рек Папе Римстем, и о господине нашем Митрополите (или Архиепископе, или Епископе нашем ) имя рек, и всей во Христе братии нашей.
Еще молимся о богохранимом государе нашем Императоре
или Короле, егоже есть государство, имя рек, о здравии и спасении его (или о предержащих властех наших ) , и о всем воинстве.
Еще молимся о блаженных и приснопамятных создателех святаго храма сего
(аще во обители: святыя обители сея ) , и о всех преждепочивших отцех и братиях, зде лежащих и повсюду, православных.
Еще молимся о милости, жизни, мире, здравии, спасении, посещении, прощении и оставлении грехов рабов божиих братии святаго храма сего
(аще во обители: святыя обители сея ) .
Еще молимся о плодоносящих и добродеющих во святем и всечестнем храме сем, труждающихся, поющих и предстоящих людех, ожидающих от Тебе великия и богатыя милости.

Возглашает иерей:

Яко милостив и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь.

Сподоби, Господи, в вечер сей без греха сохранитися нам. Благословен еси, Господи Боже отец наших, и хвально и прославлено имя Твое во веки, аминь.
Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя. Благословен еси, Господи, научи мя оправданием Твоим. Благословен еси, Владыко, вразуми мя оправданием Твоим. Благословен еси, святый, просвети мя оправдании Твоими.
Господи, милость Твоя во век, дел руку Твоею не презри. Тебе подобает хвала, Тебе подобает пение, Тебе слава подобает, Отцу, и сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков

, аминь. Исполним вечернюю молитву нашу Господеви.
Лик: Господи помилуй.
Заступи, спаси, помилуй и сохрани нас, Боже, Твоею благодатию.
Лик: Господи, помилуй.
Вечера всего совершенна, свята, мирна и безгрешна, у Господа просим.
На едином коемждо прошении лик поет: Подай, Господи.
Ангела мирна, верна наставника, хранителя душ и телес наших, у Господа просим.
Прощения и оставления грехов, и прегрешений наших, у Господа просим.
Добрых и полезных душам нашым, и мира мирови, у Господа просим.
Прочее время живота нашего в мире и покаянии скончати, у Господа просим.
Христианския кончины живота нашего, безболезнены, непостыдны, мирны, и добраго ответа на страшнем судищи христове, просим.
Пресвятую, пречистую, преблагословенную, славную Владычицу нашу Богородицу и приснодеву Марию, со всеми святыми помянувше, сами себе и друг друга, и весь живот наш Христу Богу предадим.
Лик: Тебе, Господи.

Иерей возглашает:

Яко благ и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь. Мир всем.
Лик: И духови твоему.
Диакон: Главы нашя Господеви приконим.
Лик: Тебе, Господи.

Молитва главопреклонения:

Господи Боже наш, приклонивый небеса, и сошедый на спасение рода человеческаго, призри на рабы Твоя, и на достояние Твое. Тебе бо страшному и человеколюбцу судии, Твои раби подклониша главы, своя же покориша выя, не от человек ожидающе помощи, но Твоея надеющеся милости, и Твоего чающе спасения, яже сохрани на всякое время, и по настоящем вечере, и в приходящую нощь, от всякаго врага, от всякаго противнаго действа диавольскаго, и от помышлений суетных, и воспоминаний лукавых.

Таже иерей возглашает:

Буди держава царствия Твоего благословена и препрославлена, Отца, и Сына, и святаго Духа, ныне и присно, во веки веков.
Лик: Аминь.

И по возгласе стихиры стиховны, в нихже глаголем, по уставу, настоящыя стихи вседневны.

К Тебе возведох очи мои, живущему на небеси. Се, яко очи раб в руку господий своих, яко очи рабыни в руку госпожи своея: тако очи наши ко Господу Богу нашему, дондеже ущедрит ны.
Стих 2: Помилуй нас, Господи, помилуй нас, яко по многу исполнихомся уничижения: наипаче наполнися душа наша поношения гобзующих, и уничижения гордых.

По окончании стихир:

Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыко, по глаголу Твоему, с миром: яко видеста очи мои спасение Твое, еже еси уготовал пред лицем всех людей, свет во откровение языков, и славу людей Твоих Исраиля.

Трисвятое, и по

Отче наш: иерей возглашает: Яко Твое есть царство:

Лик, или чтец, тропари. На вечерни повседневной, диакон ектению:

Помилуй нас, Боже: Премудрость. Благослови.
Иерей: Лик: Лик: Иерей: Лик: трижды. Благослови.

Иерей творит отпуст и поминает святаго, егоже есть храм, и святаго, емуже служба поется.

Аще же хощеши, по конце вечерни глаголи молитву сию великаго Василиа:

Благословен еси, Владыко вседержителю, просветивый день светом солнечным, и нощь уяснивый зарями огненными, еже долготу дне прейти нас сподобил еси, и приближитися началом нощи: услыши моление наше, и всех людей Твоих, и всем нам прости вольная и невольная согрешения, приими вечерняя наша моления, и низпосли множество милости Твоея и щедрот Твоих на достояние Твое: остени нас святыми Твоими ангелы: вооружи нас оружием правды, огради нас истиною Твоею, соблюди нас силою Твоею: избави нас от всякаго обстояния, и всякаго навета сопротивнаго: подаждь же нам и настоящий вечер с приходящею нощию совершен, свят, мирен, безгрешен, безблазнен, безмечтанен, и вся дни живота нашего, молитвами святыя Богородицы, и всех святых от века Тебе благоугодивших, аминь.
Честнейшую херувим:

И отпуст.

Аще же есть четыредесятница, или ин пост, и

Аллилуиа пето, по Ныне отпущаеши: глаголи тропари сия, во глас 4:

Богородице дево, радуйся, благодатная Марие, Господь с тобою: благословенна ты в женах, и благословен плод чрева твоего, яко спаса родила еси душ наших.

Поклон един. Крестителю христов, всех нас помяни, да избавимся от беззаконий наших: тебе бо дадеся благодать молитися за ны. Поклон един. Молите за ны, святии апостоли, святии вси, да избавимся от бед и скорбей: вас бо теплыя предстатели ко Спасу стяжахом. Поклон един.

Под твое благоутробие прибегаем, Богородице, моления нашя не презри во обстоянии, но от бед избави ны, едина чистая, едина благословенная.

Без поклона.

Господи, помилуй,

40.

Слава, и ныне:

Честнейшую херувим и славнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу тя величаем.
Именем Господним благослови, отче.

Сый благословен, Христос Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.

И мы глаголем:

Аминь. Небесный царю, богохранимаго Императора (или Короля ) нашего, имя рек, (или предержащия власти нашя ) укрепи, веру утверди, языки укроти, мир умири, град сей (или святую обитель сию ) , добре сохрани, прежде отшедшыя отцы и братию нашу в селениих праведных учини, и нас в покаянии и исповедании приими, яко благий и человеколюбец.

И абие три поклоны великия с молитвую святаго Ефрема:

Господи и Владыко живота моего, дух праздности, уныния, любоначалия и празднословия не даждь ми.

Поклон.
Дух же целомудрия, смиреномудрия, терпения и любве, даруй ми рабу Твоему.
Поклон.
Ей, Господи царю, даруй ми зрети моя прегрешения, и не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки веков, аминь.
Поклон.

Таже малых 12 поклонов, глаголюще на кийждо поклон:

Боже, очисти мя грешнаго.

И паки, скончав поклоны, глаголем молитву всю вышеписанную:

Господи и Владыко живота моего: до конца: во веки веков, аминь. И поклон един великий.

Таже Трисвятое. И поклоны три. И по

Отче наш: Господи, помилуй, 12. Таже молитву:

Всесвятая Троице, единосущная державо, неразделимое царство, всех благих вина, благоволи же и о мне грешнем, утверди, вразуми сердце мое, и всю мою отъими скверну, просвети мою мысль, да выну славлю, пою, и покланяюся, и глаголю: един свят, един Господь, Иисус Христос, во славу Бога Отца, аминь.

Буди имя господне благословенно от ныне и до века. Трижды .

Слава, и ныне:

Таже, псалом 33:

Благословлю Господа на всякое время: и псалом 144: Вознесу Тя, Боже мой, царю мой: И посем, Достойно есть: Слава, и ныне: Господи, помилуй, трижды. Благослови.

И отпуст. Сия же бывают в великий пост.

Аще же есть ин пост, и пето

Аллилуиа, по поклонех и Трисвятом, и по возгласе: Яко Твое есть царство: Господи, помилуй, 12. Слава, и ныне: И паки Господи, помилуй, трижды. Благослови. И отпуст.

Аще есть литиа, по возгласе

Буди держава: исходим в притвор, поюще стихиру храма или праздника.

Посем диакон возглашает:

Спаси, Боже, люди Твоя, и благослови достояние Твое: посети мир Твой милостию и щедротами возвыси рог христиан православных, и низпосли на ны милости Твоя богатыя: молитвами всепречистыя Владычицы нашея Богородицы и приснодевы Марии: силою честнаго и животворящаго Креста: предстательствы честных небесных сил безплотных: честнаго, славнаго пророка, предтечи и крестителя Иоанна: святых славных и всехвальных апостол

(или имя рек, :) иже во святых отец наших, и вселенских великих учителей и святителей, Василия Великаго, Григория Богослова и Иоанна Златоустаго: иже во святых отца нашего Николаа архиепископа, мирликийскаго чудотворца: святых равноапостольных Мефодиа и Кирилла учителей словенских, святаго благовернаго и равноапостольнаго великаго князя Владимира, святых сланых и добропобедных мучеников: святыя великомученицы Варвары: преподобных и богоносных отец наших Антониа и Феодосиа печерских, и святаго, имя рек, егоже есть храм, и егоже есть день, святых и праведных богоотец Иоакима и Анны, и всех святых: молим Тя, многомилостиве Господи, услыши нас грешных молящихся Тебе, и помилуй нас. Господи, помилуй, 40.

Еще молимся о господине нашем святейшем вселенстем Архиерее

имя рек Папе Римстем, и о господине нашем Митрополите (или Архиепископе или Епископе нашем ) имя рек: [ и о Архимандрите или Игумене нашем имя рек]: и о всем во Христе братстве нашем, и о всякой души христианстей, скорбящей же и озлобленней, милости божия и помощи требующей: о покровении града сего и живущих в нем (или веси сея и живущих в ней ) : о мире и состоянии всего мира: о благостоянии святых божиих церквей: о спасении и помощи со тщанием и страхом божиим труждающихся, и служащих отец и братий наших: о оставльшихся и во отшествии сущих: о исцелении в немощех лежащих: о успении, ослабе, блаженней памяти и оставлении грехов всех прежде отшедших отец и братий наших, зде лежащих и повсюду, православных: о избавлении плененных, и о братиях наших в службах сущих, и о всех служащих и служивших во святем храме сем (аще во обители: во святей обители сей ) , рцем вси: Господи, помилуй, 50.

Еще молимся о государе нашем богохранимом Императоре

имя рек, (или Короле имя рек , или о предержащих властех наших ) , и о всем воинстве, рцем вси: Господи, помилуй, 30.

Еще молимся о еже сохранитися граду сему

(или веси сей ) , и святому храму сему (аще во обители: святей обтели сей ) , и всякому граду и стране, от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменников и междоусобныя брани: о еже милостиву и благоветливу быти благому и человеколюбивому Богу нашему, отвратити всякий гнев на ны движимый, и избавити ны от належащаго и праведнаго своего прещения, и помиловати ны. Господи, помилуй, трижды.

Еще молимся и о еже услышати Господу Богу глас моления нас грешных, и помиловати нас.

Господи, помилуй, трижды.

Иерей возглашает:

Услыши ны, Боже, спасителю наш, упование всех концев земли, и сущих в мори далече: и милостив, милостив буди, Владыко, о гресех наших, и помилуй ны. Милостив бо и человеколюбец Бог еси, и Тебе славу возсылаем, Отцу, и Сыну, и святому Духу, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь.

Таже иерей:

Мир всем.
Лик: И духови твоему.
Диакон: Главы нашя Господеви приклоним.
Лик: Тебе, Господи.

И всем приклоншым главы молится иерей велегласно:

Владыко многомилостиве, Господи Иисусе Христе Боже наш, молитвами всепречистыя Владычицы нашея Богородицы и приснодевы Марии: силою честнаго и животворящаго Креста: предстательствы честных небесных сил безплотных: честнаго, славнаго пророка, предтечи и крестителя Иоанна: святых славных и всехвальных апостол: (или святаго апостола и евангелиста имя рек, и прочиих святых славных и всехвальных апостол ) , иже во святых отец наших, и вселенских великих учителей Василия Великаго, Григория Богослова и Иоанна Златоустаго: иже во святых отца нашего Николаа архиепископа, мирликийскаго чудотворца: святых равноапостольных Мефодиа и Кирилла учителей словенских: святаго благовернаго и равноапостольнаго великаго князя Владимира, святых славных и добропобедных мучеников: святыя великомученицы Варвары: преподобных и богоносных отец наших Антониа и Феодосиа печерских, и святаго имя рек: (егоже есть храм и егоже есть день), святых и праведных богоотец Иоакима и Анны, и всех святых: благоприятну сотвори молитву нашу, даруй нам оставление прегрешений наших, покрый нас кровом крилу Твоею, отжени от нас всякаго врага и супостата: умири нашу жизнь, Господи, помилуй нас и мир Твой: и спаси душы нашя, яко благ и человеколюбец.
Лик: Аминь.

И возвращаяся в храм, начинаем пети стихиры стиховны.

По стиховнах же:

Ныне отпущаеши раба Твоего, Владыко, по глаголу Твоему, с миром: яко видеста очи мои спасение Твое, еже еси уготовал пред лицем всех людей, свет во откровение языков, и славу людей Твоих Исраиля.

Трисвятое.

Пресвятая Троице: По Отче наш: Иерей: Яко Твое есть царство: Лик: Аминь.

И отпустительный тропарь.

Таже бывает благословение хлебов, пшеницы, вина и елеа.

Диакон возглашает:

Господу помолимся.
Лик: Господи, помилуй.

Иерей чтет велегласно молитву:

Господи Иисусе Христе Боже наш, благословивый пять хлебов и пять тысящ насытивый, сам благослови и хлебы сия, пшеницу, вино и елей: и умножи сия во граде сем (или в веси сей, или в святей обители сей ) и во всем мире Твоем: и вкушающыя от них верныя освяти. Яко Ты еси благословляяй и освещаяй всяческая, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Твоим Отцем и всесвятым и благим и животворящим Твоим Духом, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь. И поет:

Буди имя господне благословенно от ныне и до века.

Трижды.

И глаголем псалом 33:

Благословлю Господа на всякое время, выну хвала его во устех моих: О Господе похвалится душа моя: да услышат кротцыи, и возвеселятся. Возвеличите Господа со мною, и вознесем имя его вкупе. Взысках Господа, и услыша мя, и от всех скорбей моих избави мя. Приступите к нему и просветитеся, и лица ваша не постыдятся. Сей нищий воззва, и Господь услыша и, и от всех скорбей его спасе и. Ополчится ангел господень окрест боящихся его, и избавит их. Вкусите и видите, яко благ Господь: блажен муж, иже уповает нань. Бойтеся Господа все святии его, яко несть лишения боящымся его. Богатии обнищаша и взалкаша: взыскающии же Господа, не лишатся всякаго блага.

По исполнении же псалма, иерей ко народу глаголет:

Благословение господне на вас, Того благодатию и человеколюбием, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь.

Аще всенощному бдению присовокупляется утреня, по

Аминь, чтец: Слава в вышних Богу: трижды, и: Господи, устне мои отверзеши, дважды и таже шестопсалмие.

Таже диакон глаголет:

Премудрость.
Лик же: Благослови.
Иерей: Сый благословен Христос Бог наш, всегда, ныне и присно, и во веки веков.
Лик: Аминь. Утверди, Боже, святую православную веру, православных христиан, во век века. Пресвятая Богородице, спаси нас.
Лик: Честнейшую херувим и славнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу тя величаем. Слава Тебе, Христе Боже, упование наше, слава Тебе.
Лик: Слава, и ныне: Господи, помилуй, 3. Благослови.

Иерей же глаголет отпуст. И лик поет многолетие.