Open
Close

Молитвенное правило или лучше «своими словами».

По обычнем начале глаголем со умилением и сокрушением сердца: За молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе Сыне Божии, помилуй нас. (поклон) . Аминь.

Слава Тебе Боже наш, слава Тебе Всяческих ради. (трижды) . Боже очисти мя грешнаго, яко николиже благо сотворих пред Тобою (поклон) . Но избави мя от лукаваго, и да будет во мне воля Твоя (поклон) . Да не осужденно отверзу уста моя недостойная, и восхвалю имя Твое святое, Отца и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веком, аминь (поклон) .

Царю небесныи, Утешителю, Душе истинныи, иже везде сыи, и вся исполняя, сокровище благих, и жизни Подателю, прииди и вселися в ны, и очисти ны от всякия скверны, и спаси Блаже душа наша.

Святыи Боже, Святыи Крепкии, Святыи Безсмертныи, помилуй нас (трижды, и поклоны три) . Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веком, аминь.

Пресвятая Троице помилуй нас. Господи очисти грехи наша. Владыко прости беззакония наша. Святыи посети, и исцели немощи наша имене Твоего ради.

Господи помилуй (трижды) .

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веком, аминь.

Отче наш, иже еси на небесех. Да святится имя Твое. Да приидет царствие Твое. Да будет воля твоя, яко на небеси и на земли. Хлеб наш насущныи, даждь нам днесь. И остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим. И не введи нас во искушение. Но избави нас от лукаваго.

Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. Аминь.

Господи помилуй 12 .

Посих, молитва: От сна восстав, благодарю тя Всесвятая Троице, яко многия ради благости и долготерпения, не прогневася на мя грешнаго, и лениваго раба твоего, и не погубил еси мене со беззаконии моими, но человеколюбствова. И в нечаянии лежаща воздвиже мя, утреневати и славословити державу Твою непобедимую. И ныне Владыко Боже пресвятыи, просвети очи сердца моего. И отверзи ми устне поучатися словесем Твоим, и разумети заповеди Твоя, и творити волю Твою, и пети Тя во исповедании сердечнем. Воспевати же и славити пречестное и великолепое имя Твое, Отца и Сына и Святаго Духа, ныне и присно и во веки веком, аминь.

Приидите поклонимся Цареви нашему Богу (поклон) .

Приидите поклонимся Христу, Цареви и Богу нашему (поклон) .

Приидите поклонимся и припадем к Самому Господу Исусу Христу, Цареви и Богу нашему (поклон) . Таже, Псалом 50 . Помилуй мя Боже… Таже, кафисма 17 .

Аллилуия, псалом 118 .

Блажени непорочнии в путь, ходящии в законе Господни. Блажени испытающии свидения Его, всем сердцем взыщут Его. Неделающии бо беззакония в путех Его ходиша. Ты заповеда заповеди Твоя сохранити зело. Еда исправилися быша путие мои, сохранити оправдания Твоя. Тогда не постыжуся, егда призрю на вся заповеди Твоя. Исповемся Тебе в правости сердца, внегда научитимися судбам правды Твоея. Оправдания Твоя сохраню, не остави мене до зела. В чесом исправит юныи путь свой, внегда сохранити словеса Твоя. Всем сердцем моим взысках Тебе, не отрини мене от заповедей Твоих. В сердцы моем скрых словеса Твоя, да не согрешу Тебе. Благословен еси Господи, научи мя оправданием Твоим. Устнама моима возвестих вся судьбы уст Твоих. На пути свидении Твоих насладихся, яко о всяком богатьстве. В заповедех Твоих поглумлюся, и разумею пути Твоя. Во оправданиих Твоих поучуся, не забуду словес Твоих. Воздаждь рабу Твоему, живи мя, и сохраню словеса Твоя. Открый очи мои, и разумею чудеса от закона Твоего. Пришлец аз есмь на земли, не скрый от мене заповеди Твоя. Возлюби душа моя вожделети судьбы Твоя на всяко время. Запретил еси гордым, прокляти уклоняющиися от заповедей Твоих. Отъими от мене понос и уничижение, яко свидении Твоих взысках. Ибо седоша князи, и на мя клеветаху, раб же Твой глумляшеся во оправданиих Твоих. Ибо свидения Твоя поучение мое есть, и совети мои оправдания Твоя. Прильпе земли душа моя, живи мя по словеси Твоему. Пути моя исповедах, и услыша мя, научи мя оправданием Твоим. Пути оправдании Твоих вразуми мя, и поглумлюся в чудесех Твоих. Воздрема душа моя от уныния, утверди мя в словесех Твоих. Путь неправды отстави от мене, и законом Твоим помилуй мя. Путь истинныи изволих, и судьбы Твоя не забых. Прилепихся свидении Твоих, Господи не посрами мене. Путь заповедей Твоих текох, егда разширил еси сердце мое. Законоположи мне Господи, путь оправдании Твоих, и взыщу и выну. Вразуми мя, и испытаю закон Твой, и сохраню и всем сердцем моим. Настави мя на путь заповедей Твоих, яко той восхотех. Приклони сердце мое во свидения Твоя, а не в лихоимство. Отврати очи мои не видети суеты, в пути Твоем живи мя. Постави рабу Твоему слово Твое в страх Твой. Отъими поношение мое, еже непщевах, яко будьбы Твоя благи. Се вожделех заповеди Твоя, в правде Твоей живи мя. И да приидет на мя милость Твоя Господи, спасение Твое по словеси Твоему. И отвещаю поношающим ми слово, яко уповах на словеса Твоя. И не отъими от уст моих словесе истинна до зела, яко на судьбы Твоя уповах. И сохраню закон Твой всегда: в век и в век века. И хождах в широте, яко заповеди Твоя взысках. И глаголах о свидениих Твоих пред цари и не стыдяхся. И поучахся в заповедех Твоих, их же возлюбих зело. И воздвигох руце мои к заповедем Твоим их же возлюбих, и глумляхся во оправданиих Твоих. Помяни словес Твоих рабу Твоему, их же упование дал ми еси. То мя утеши во смирении моем, яко слово Твое живи мя. Гордии законопреступноваху зело, от закона же Твоего не уклонихся. Помянух судьбы Твоя от века Господи, и утешихся. Печаль прият мя от грешник, оставляющих закон Твой. Пета бяху мне оправдания Твоя, на месте пришельствия моего. Помянух в нощи имя Твое Господи, и сохраних закон Твой. Си бысть мне, яко оправдании Твоих взысках. Часть моя еси Господи, рех: сохранити закон Твой. Помолихся лицу Твоему всем сердцем моим, помилуй мя по словеси Твоему. Помыслих пути Твоя, и возвратих нозе мои, во свидения Твоя. Уготовихся и не смутихся сохранити заповеди Твоя. Южа грешник обязашася мне, и закона Твоего не забых. Полунощи востах, исповедатися Тебе на судьбы правды Твоея. Прчастник аз есмь всем боящимся Тебе, и хранящим заповеди Твоя. Милости Твоея Господи, исполнь земля, оправданием Твоим научи мя. Благость сотворил еси с рабом Твоим Господи, по словеси Твоему. Благости и наказанию и разуму научи мя, яко заповедем Твоим веровах. Прежде даже не смирихся, аз прегреших, сего ради слово Твое сохраних. Благ еси Ты Господи, и благостию Твоею научи мя оправданием Твоим. Умножися на мя неправда гордых, аз же всем сердцем моим испытаю заповеди Твоя. Усырися яко млеко сердце их, аз же закону Твоему поучихся. Благо мне, яко смирил мя еси, да научуся оправданием Твоим. Благ мне закон уст Твоих, паче тысящ злата и сребра.

Слава, и ныне (трижды) . Господи помилуй (трижды) . Слава, и ныне .

Руце Твои сотвористе мя, и создасте мя, вразуми мя, и испытаю заповеди Твоя. Боящиися Тебе узрят мя и возвеселятся, яко на словеса Твоя уповах. Разумех Господи, яко правда повеления Твоя, и воистину смирил мя еси. Буди же милость Твоя, да утешит мя по словеси Твоему раба Твоего. Да приидут мне щедроты Твоя и жив буду, яко закон Твой поучение мое есть. Да постыдятся гордии, яко без правды беззаконноваша на мя, аз же поучуся в заповедех Твоих. Да обратят мя боящиися Тебе, и ведящии свидения Твоя. Буди сердце мое непорочно во оправданиих Твоих, яко да ся не постыжу. Исчезает во спасение Твое душа моя, в слово Твое уповах. Исчезоша очи мои в слово Твое глаголюще, когда утешиши мя; Яко бых яко мех на слане, оправдании Твоих не забых. Колико есть дний раба Твоего, когда сотвориши от гонящих мя суд; Поведаша мне законопреступницы глумления, но не яко закон Твой, Господи. Вся заповеди Твоя истина, без правды погнаша мя помози ми. Мала нескончаша мене на земли, аз же не оставих заповеди Твоя. По милости Твоей живи мя, и сохраню свидения уст Твоих. Во веки Господи, слово Твое пребывает на небеси. В род и род истина Твоя. Основал еси землю и пребывает. Учинением Твоим пребывает день, яко всяческая работна Тебе. Яко аще не закон Твой поучение мое есть, тогда убо погибл бых во смирении моем. Во веки не забуду оправдании Твоих, яко в них живил мя еси.

Твой есмь аз спаси мя, яко оправдании Твоих взысках. Мене ждаша грешницы, погубити мя. Свидения Твоя разумех. Всякия кончины видех конец, широка заповедь Твоя зело. Коль возлюбих закон Твой Господи, весь день поучение мое есть. Паче враг моих умудрил мя еси заповедию Твоею, яко в век моя есть. Паче всех учащих мя разумех, яко свидения Твоя поучение мое есть. Паче старец разумех, яко заповеди Твоя взысках. От всякаго пути лукава, возбраних ногам моим, яко да сохраню словеса Твоя. От судеб Твоих не удалихся, яко Ты законоположил ми еси. Коль сладка гортани моему словеса Твоя; паче меда устом моим. От заповедей Твоих разумех, сего ради возненавидех всяк путь неправды. Светильник ногам моим закон Твой, и свет стезям моим. Кляхся и поставих, сохранити судьбы правды Твоея. Смирихся до зела Господи, живи мя по словеси Твоему. Вольная уст моих благоволи же Господи, и судьбам Твоим научи мя. Душа моя в руку Твоею выну, и закона Твоего не забых. Положиша грешницы сеть мне, и от заповедей Твоих не заблудих. Наследовах свидения Твоя в век, яко радование сердца моего суть. Обратих сердце мое сотворити оправдания Твоя, в век за воздаяние. Законопреступныя возненавидех, закон же Твой возлюбих. Помощник мой и заступник мой еси Ты, на словеса Твоя уповах. Уклонитеся от мене лукавнующии, и испытаю заповеди Бога моего. Заступи мя по словеси Твоему, и жив буду, и не посрами мене от чаяния моего. Помози ми и спасуся, и поучуся во оправданиих Твоих выну. Уничижил еси вся отступающия от оправдании Твоих, яко неправедно помышление их. Преступающия непщевах вся грешныя земли, сего ради возлюбих свидения Твоя. Пригвозди от страха Твоего плоти моя, от судеб бо Твоих убояхся. Сотворих суд и правду, не предаждь мене обидящим мя. Восприими раба Твоего во благо, да не оклеветают мене гордии. Очи мои исчезосте во спасение Твое, и в слово правды Твоея. Сотвори с рабом Твоим по милости Твоей, и судьбам Твоим научи мя. Раб Твой есмь аз, вразуми мя, и научуся свидением Твоим. Время сотворити Господеви, разориша закон Твой. Сего ради возлюбих заповеди Твоя, паче злата и топазия. Сего ради ко всем заповедем Твоим направляхся, всяк путь неправды возненавидех. Дивна свидения Твоя, сего ради испытает я душа моя. Явление словес Твоих просвещает и вразумляет младенца. Уста моя отверзох и превлекох дух, яко заповеди Твоя желах.

Слава, и ныне . Аллилуия, Аллилуия, слава Тебе Боже (трижды) . Господи помилуй (трижды) . Слава, и ныне .

Призри на мя и помилуй мя, по суду любящих имя Твое. Стопы моя направи по словеси Твоему, и да не одолеет ми всяко беззаконие. Избави мя от клеветы человеческия, и сохраню заповеди Твоя. Лице Твое просвети на раба Твоего, и научи мя оправданием Твоим. Исходища водная изведосте очи мои, понеже не сохраних закон Твой. Праведен еси Господи, и прави суди Твои. Заповеда правду свидения Твоя, и истину зело. Истаяла мя есть жалость Твоя, яко забыша словеса Твоя врази мои. Разжжено слово Твое зело, и раб Твой возлюби е. Юноша аз есмь и уничижен, оправдании Твоих не забых. Правда Твоя правда в век, и закон Твой истина. Скорби и нужды обретоша мя, заповеди Твоя поучение мое. Правда свидения Твоя в век, вразуми мя и жив буду. Возвах всем сердцем моим, услыши мя Господи, оправдании Твоих взыщу. Возвах Ти, спаси мя и сохраню свидения Твоя. Предварих в безгодии и возвах, на словеса Твоя уповах. Предваристе очи мои ко утру, поучитися словесем Твоим. Глас мой услыши Господи, по милости Твоей и по судбе Твоей живи мя. Приближиша гонящии мя беззаконие, от закона же Твоего удалишася. Близ еси Ты Господи, и вси путие Твои истина. Исперва познах от свидении Твоих, яко в век основал я еси. Виждь смирение мое, и изми мя, яко закона Твоего не забых. Суди суд мой, и избави мя, по словеси Твоему живи мя. Далече от грешник спасение, яко оправдании Твоих не взыскаша. Щедроты Твоя многи Господи, по судбе Твоей живи мя. Мнози изгонящии мя и стужающии ми, от свидении Твоих не уклонихся. Видех неразумевающия, и истаях, яко словес Твоих не сохраниша. Виждь, яко заповеди Твоя возлюбих Господи, по милости Твоей живи мя. Начало словес Твоих истина, и в век вся судбы правды Твоея. Князи погнаша мя туне, и от словес Твоих устрашися сердце мое. Возрадуюся аз о словесех Твоих, яко обретаяи корысть многу. Неправду возненавидех, и омерзе ми, закон же Твой возлюбих. Седмицею днем хвалих Тя, о судьбах правды Твоея. Мир мног любящим закон Твой, и несть им соблазны. Чаях спасение Твое Господи, и заповеди Твоя возлюбих. Сохрани душа моя свидения Твоя, и возлюби я зело. Сохраних заповеди Твоя, и свидения Твоя, яко вси путие мои пред Тобою, Господи. Да приближится молитва моя пред Тя Господи, по словеси Твоему вразуми мя. Да внидет прошение мое пред Тя Господи, по словеси Твоему избави мя. Отрыгнут устне мои пение, егда научиши мя оправданием Твоим. Провещает язык мой словеса Твоя, яко вся заповеди Твоя правда. Буди рука Твоя спасти мя, яко заповеди Твоя изволих. Вожделех спасение Твое Господи, и закон Твой поучение мое есть. Жива будет душа моя и восхвалит Тя, и судьбы Твоя помогут мне. Заблудих, яко овча погибшее, взыщи раба Твоего, яко заповеди Твоя не забых.

Слава, и ныне , без Аллилуии.

Таже, исповедание православныя веры. Верую во единаго Бога… Трисвятое . И по Отче наш…

Тропари сия, глас 8: />

Се Жених грядет в полунощи, и блажен раб, его же обрящет бдяща. Недостоин же паки, его же обрящет ленящася. Блюди убо душе моя, да не сном отяготишися и да не смерти предана будеши, и царствия вне затворишися, но воспряни зовущи: свят, свят, свят еси, Боже, Богородицы ради, помилуй нас.

Слава: День он страшныи помышляющи, душе моя побди, вжигающи свещу свою, и маслом просвещающи, не веси бо когда приидет к тебе глас глаголющии: се Жених. Блюди убо, душе моя, да не воздремлеши, и пребудеши вне толкущи, яко пять дев; но бодрено побди, яко да усрящеши Христа милостива, и даст ти чертог божественыя славы Своея.

И ныне: Тебе необоримую стену имуще вернии, и спасения утвержение, Богородице Дево молим: сопротивных советы разори и людей Своих печаль на радость преложи. Мир Свой умири и православных утверди, и о смирении мира молися, яко Ты еси Богородице, упование наше. Господи помилуй 40 .

Таже молитва Великаго Василия: Иже на всяко время, и на всяк час, на небеси и на земли, покланяемыи и славимыи, Боже Благии, долготерпеливе и многомилостиве; Иже праведники любя и грешных милуя; Иже всех зовыи ко спасению, обещания ради будущих благ; сам Господи, приими молитвы наша в час сий, и в благости исправи живот наш, к заповедем Твоим. Душа наша освяти, и телеса очисти, помышления исправи, и мысли очисти, разум уцеломудри и истрезви, и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, и душевных страстей, и огради нас святыми ангелы Твоими, яко да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем во единство веры, и в разум неприкосновенныя Ти славы, яко благословен еси во веки, аминь.

Таже, Господи помилуй (трижды) . Слава, и ныне .

Честнейшую херувим, и славнейшую воистину серафим, без истления Бога Слова рождьшую, сущую Богородицу Тя величаем (поклон) . Именем Господним благослови, отче. За молитв святых отец наших, Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй нас. Аминь.

Аще есть пост, или кроме поста, егда поем Аллилуия, и творим три поклоны великия, глаголюще молитву святаго Ефрема . Господи и Владыко животу моему, дух уныния, небрежения, сребролюбия и празднословия, отжени от мене (поклон) . Дух же целомудрия, смирения, терпения и любве, даруй ми рабу Твоему (поклон) . Ей, Господи Царю, даждь ми зрети моя согрешения, и еже не осуждати брата моего, яко благословен еси во веки, аминь (поклон) .

И прочих поклонов 12, глаголюще в себе: Господи Исусе Христе, Сыне Божии, помилуй мя грешнаго (дважды с поклонами) .

Боже, милостив буди мне грешному (поклон) .

Боже, очисти грехи моя и помилуй мя (поклон) .

Создавыи мя Господи, помилуй (поклон) .

Без числа согреших Господи, прости мя (поклон) .

И паки скончав поклоны, глаголем молитву всю выше писаную: Господи, и Владыко животу моему… И поклон един.

И по изглаголании молитвы, или по Честнейшую херувим, глаголем сию молитву Великаго Василия: Владыко Боже, Отче Вседержителю, и Господи Сыне Единородныи Исусе Христе, и Святыи Душе, едино Божество, и едина сила, помилуй мя грешнаго, и ими же веси судьбами, спаси мя недостойнаго раба Твоего, яко благословен еси во веки, аминь.

Таже, Приидите, поклонимся… (трижды) . И поклоны три.

Псалом 120 />

Возведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Помощь моя от Господа, сотворшаго небо и землю. Не даждь во смятение ноги твоея, ниже воздремлет храняи тя. Се не воздремлет, ни уснет храняи Израиля. Господь сохранит тя, Господь покров Твой на руку десную твою. Во дни солнце не ожжет тебе, ни луна нощию, Господь сохранит тя от всякаго зла, сохранит душу твою Господь. Господь сохранит вхождение твое, и исхождение твое от ныне и до века.

Псалом 133 />

Се ныне благословите Господа вси раби Господни, стоящии в храме Господни, во дворех дому Бога нашего. В нощех воздежите руки ваша во святая, и благословите Господа. Благословит тя Господь от Сиона, сотворивыи небо и землю.

Слава, и ныне . Трисвятое , и поклоны три. По Отче наш… тропари сия: Помяни Господи, яко благ, рабы Своя, и елика в житии сем согрешиша, прости. Никтоже бо без греха, токмо Ты могии преставленым дати покой. Иже глубинами мудрости, человеколюбне вся строя, и еже на пользу всем подавая, едине Содетелю, покой Господи, душа усопших раб Своих, на Тя бо упование возложиша, Творца и Зиждителя и Бога нашего.

Слава: Со святыми покой, Христе, душа раб Своих, идеже несть болезни, ни печали, ни воздыхания, но жизнь вечная.

И ныне, Богородичен: Блажим, Тя вси роди, Богородице Дево, в Тя бо невместимыи Христос Бог наш, вместитися изволи, блажени есмы и мы помощницу Тя имуще, день бо и нощь молишися о нас, и державы царствия Твоими молитвами утвержаются. Тем благодаряще вопием Ти: радуися, Обрадованная, Господь с Тобою.

Господи помилуй 12 .

Таже, молитву сию: Помяни Господи, иже в надежи воскресения, и жизни вечныя, усопшия отцы и братию нашу, и всех иже во благочестивей вере скончавшихся, и прости им всяко согрешение, вольное же и невольное, словом и делом, и помышлением согрешенное ими и всели их в места светла, в места прохладна, в места покойна, отнюдуже отбеже всяка болезнь, и печаль и воздыхание, идеже присещает свет лица Твоего, и веселит вся иже от века святыя Твоя. И даруй им царствие Твое, и причастие неизреченных и вечных Твоих благ, и Твоея безконечныя, и блаженныя жизни наслаждение. Ты бо еси воскресение и живот и покой усопшим рабом Твоим, Христе Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со безначальным Ти Отцем, и с Пресвятым и Благим и Животворящим Ти Духом, ныне и присно и во веки веком, аминь.

Таже, Слава, и ныне . Господи помилуй (дважды) . Господи благослови.

И отпуст: Господи Исусе Христе, Сыне Божии, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец, аминь.

И прощение: Ослаби, остави, отпусти Боже, согрешения наша, вольная и невольная, яже в слове и в деле, и яже в ведении и не в ведении, яже во уме и в помышлении, яже во дни в нощи, вся ми прости, яко Благ и Человеколюбец, аминь.

И молитва с поклонами: Ненавидящих и обидящих нас прости, Господи Человеколюбче. Благотоворящим благо сотвори, братиям и всем сродником нашим, иже и уединившимся, даруй им вся, яже ко спасению прошения и живот вечныи (поклон) .

В болезнех сущия посети и исцели, в темницах сущия свободи, по водам плавающим Правитель буди и иже в путех шествующим исправи и поспеши (поклон) .

Помяни Господи, и плененныя братию нашу, единоверных православныя веры, и избави их всякаго злаго обстояния (поклон) .

Помилуй Господи, давших нам милостыню и заповедавших нам, недостойным, молитися о них, прости их и помилуй (поклон) .

Помяни Господи, прежде отшедшия отцы и братию нашу и всели их, идеже присещает свет лица Твоего (поклон) .

Помяни Господи, и нашу худость и убожество, и просвети наш ум светом разума святаго Евангелия Твоего, и настави нас на стезю заповедей Твоих, молитвами Пречистыя Твоея Матере и всех святых Твоих, аминь (поклон) .

Господи помилуй (трижды) ,

и обычные исходные поклоны.

Блаженны непорочные в пути, ходящие в законе Господнем. Блаженны исследующие свидетельства Его, всем сердцем они взыщут Его. Ибо не делающие беззакония пошли по путям Его. Ты заповедал заповеди Твои сохранить твёрдо. О, если бы направились пути мои к сохранению повелений Твоих! Тогда я не постыдился бы, взирая на все заповеди Твои. Я прославлю Тебя в правоте сердца, когда научусь судам правды Твоей. Повеления Твои сохраню; не оставь меня до конца. В чём исправит юноша путь свой? В сохранении слов Твоих. Всем сердцем моим я взыскал Тебя, не отринь меня от заповедей Твоих. В сердце моём я скрыл изречения Твои, чтобы не согрешить пред Тобою. Благословен Ты, Господи, научи меня повелениям Твоим. Устами моими я возвестил все суды уст Твоих. На пути свидетельств Твоих я насладился, как во всяком богатстве. О заповедях Твоих буду рассуждать и уразумею пути Твои. В повеления Твои буду вникать, не забуду слов Твоих. Воздай рабу Твоему, оживи меня, и сохраню я слова Твои. Открой очи мои, и уразумею чудеса из закона Твоего. Поселенец я на земле: не скрой от меня заповедей Твоих. Возжелала душа моя стремиться к судам Твоим во всякое время. Ты укорил гордых; прокляты уклоняющиеся от заповедей Твоих. Сними с меня поношение и презрение, ибо свидетельств Твоих я взыскал. Ибо вот, сели князья и на меня клеветали, раб же Твой рассуждал о повелениях Твоих. Ибо и свидетельства Твои – занятие моё, и советники мои – повеления Твои. Приникла к земле душа моя; оживи меня по слову Твоему. Пути мои я возвестил, и Ты услышал меня; научи меня повелениям Твоим. Дай мне понять путь повелений Твоих, и буду рассуждать о чудесах Твоих. Задремала душа моя от нерадения: укрепи меня в словах Твоих. Путь неправды удали от меня и законом Твоим помилуй меня. Путь истины я избрал и судов Твоих не забыл. Я прилепился к свидетельствам Твоим; Господи, не постыди меня! Путь заповедей Твоих я пробежал, когда Ты расширил сердце моё. Положи мне, Господи, законом путь повелений Твоих, и буду искать его постоянно. Вразуми меня, и исследую закон Твой, и сохраню его всем сердцем моим. Направь меня на стезю заповедей Твоих, ибо я её возжелал. Склони сердце моё к свидетельствам Твоим, а не к стяжательству. Отврати очи мои, чтобы не видеть суеты; на пути Твоём оживи меня. Поставь рабу Твоему слово Твоё в страх Твой. Удали поношение моё, которого я боюсь, ибо суды Твои благи. Вот, я возжелал заповедей Твоих, в правде Твоей оживи меня. И да придёт на меня милость Твоя, Господи, спасение Твоё по слову Твоему. И я отвечу поносящим меня слово, ибо уповаю на слова Твои. И не отними от уст моих слова истины до конца, ибо на суды Твои я уповал. И буду хранить закон Твой всегда, вовек и во век века. И ходил я на просторе, ибо заповедей Твоих взыскал, и говорил о свидетельствах Твоих пред царями и не стыдился, и упражнялся в заповедях Твоих, которые возлюбил крепко, и поднял руки мои к заповедям Твоим, которые возлюбил, и рассуждал о повелениях Твоих. Вспомни слова Твои к рабу Твоему, которыми Ты вселил надежду в меня. Это утешило меня в унижении моём, что слово Твоё оживило меня. Гордые до крайности преступали закон, но я от закона Твоего не уклонился. Вспомнил суды Твои от века, Господи, и утешился. Печаль объяла меня от грешников, оставляющих закон Твой. Как песни были мне повеления Твои на месте странствия моего. Вспомнил я ночью имя Твоё, Господи, и сохранил закон Твой. Это случилось со мной, ибо повелений Твоих я взыскал. Удел мой Ты – Господи; я сказал: сохранить постараюсь закон Твой. Помолился я пред лицом Твоим всем сердцем моим; помилуй меня по слову Твоему. Обдумал я пути Твои и обратил ноги мои ко свидетельствам Твоим. Я приготовился и не смутился, чтобы сохранить заповеди Твои. Верви грешников обвили меня, – и закона Твоего я не забыл. В полночь я вставал прославлять Тебя за праведные суды Твои. Общник я всем боящимся Тебя и хранящим заповеди Твои. Милости Твоей, Господи, полна земля: повелениям Твоим научи меня. Благостно поступил Ты с рабом Твоим, Господи, по слову Твоему. Доброте, и благонравию, и знанию научи меня, ибо заповедям Твоим я поверил. Прежде чем смирился, я погрешил, потому слово Твоё сохранил. Благ Ты, Господи, и в благости Твоей научи меня повелениям Твоим. Умножилась против меня неправда гордых, я же буду всем сердцем моим исследовать заповеди Твои. Сгустилось, как молоко, сердце их, я же в Твой закон углубился. Благо мне, что ты смирил меня, чтобы мне изучить повеления Твои. Благ для меня закон уст Твоих больше тысяч золота и серебра.

Молитвенного правила, что печатается сейчас в наших молитвословах, другие Поместные Церкви не знают, кроме тех славянских Церквей, которые в свое время стали брать в пример церковную печать Российской империи и заимствовать наши богослужебные книги и соответствующие печатные тексты. В греко-говорящих Православных Церквях подобного нет и никогда не было. Там в качестве утренних и вечерних молитв для мирян рекомендуется такая схема: вечером - сокращение повечерия и некоторых элементов вечерни, а в качестве утренних молитв - неизменяемые части, заимствованные из суточных служб полунощницы и утрени. Примерно так, как до сих пор молятся русские старообрядцы.

Если посмотреть на традицию, зафиксированную по историческим меркам сравнительно недавно - например, откроем «Домострой» протопопа Сильвестра - то увидим почти идеальную русскую семью. Задача была дать некий образец для подражания. Такая семья, будучи грамотной по представлению Сильвестра, вычитывает последование вечерни и утрени дома, ставши перед иконами вместе с домочадцами и слугами.

Если мы обратим внимание на монашеское, священническое правило, известное мирянам по подготовке к принятию Святых Христовых Таин, то мы увидим те же три канона, что вычитываются на малом повечерии.

Собрание молитв под числами возникло достаточно поздно. Первый известный нам текст - это «Подорожная книжица» католика Франциска Скорины, и на сегодня у ученых, занимающихся историей становления современной литургии, нет однозначного мнения, когда и почему такое собрание было сделано. Есть предположение: эти тексты впервые у нас появились на юго-западной Руси, в волостях, где было очень сильное униатское влияние и контакты с униатами.

Справка: униаты - многочисленные последователи церковной Брестской унии 1596 г. об объединении православной и католической Церквей с подчинением Папе Римскому. Униаты признают догматы католической церкви, но с сохранением православных обрядов. В настоящее время УГКЦ насчитывает 3301 приход, 94 миссии, 23 братства, 60 учебных заведений, 64 периодических издания.

Скорее всего, имеет место если не прямое заимствование от униатов, то определенного рода заимствование богослужебной и аскетической логики, свойственной на тот момент католической церкви, отчетливо делившей свой состав на две категории: церковь учащих и церковь учащихся. Для мирян предлагались тексты, которые должны были быть отличными от текстов, вычитываемых духовенством, учитывая иной образовательный уровень и внутрицерковный статус мирянина.

Кстати, в некоторых молитвословах ХVIII-XIX столетия мы видим еще рецидив того сознания (сейчас это не перепечатывается, а в дореволюционных книгах можно найти): скажем, молитвы, которые христианин может читать на литургии во время первого антифона; молитвы и чувствования, которые христианин должен прочитать и пережить во время малого входа… Что это как не некий аналог для мирянина тех тайных молитв , которые священник прочитывает во время соответствующих частей литургии, но только отнесенные уже не к священнослужителю, а к мирянину? Скорей всего итогом того периода истории нашей Церкви и явилось возникновение сегодняшнего молитвенного правила.

Повсеместное распространение в том виде, в каком оно есть сейчас, молитвенное правило получило уже в синодальную эпоху в XVIII-XIX столетии и постепенно утвердилось как общепринятая норма для мирян. Трудно сказать, в какой именно год, в какое десятилетие это случилось. Если мы почитаем поучение о молитве наших авторитетных учителей и отцов XIX столетия, то никаких разборов, рассуждений об утреннем-вечернем правиле ни у святителя Феофана, ни у святителя Филарета, ни у святителя Игнатия мы не найдем.

Так что с одной стороны признавая существующее молитвенное правило вот уже несколько веков употребляемым в пределах Русской Церкви и в этом смысле ставшим отчасти неписаной, отчасти писаной нормой нашей духовно-аскетической и духовно-молитвенной жизни, мы не должны и слишком завышать статус сегодняшних молитвословов и даваемых в них молитвенных текстов как единственной возможной нормы устроения молитвенной жизни.

Но тогда для мирян возникает логичный вопрос об возможном изменении молитвенного правила? Сейчас установился такой подход среди мирян: можно дополнять, но нельзя заменять и сокращать. Такой вывод нужно тоже освободить от догм 19 века. И на это есть серьезные причины. В том виде, в каком они есть, утренние и вечерние молитвы находятся в некотором несоответствии принципу построения православного богослужения, в котором соединяются, как все мы хорошо знаем, изменяемая и неизменяемая часть. При этом среди изменяемых частей есть повторяемые - ежедневно, еженедельно, раз в год - круги богослужения: суточный, седмичный и годичный.

Справка: Богослужебные круги - определенная повторяющаяся последовательность богослужений или составляющих их молитвословий.

1. Суточный богослужебный круг - последовательность богослужений одного дня. Полный суточный богослужебный круг состоит из девятого часа, вечерни, повечерия, полунощницы, утрени, первого, третьего и шестого часов, изобразительных или литургии. Этот порядок меняется в дни, когда совершается Всенощное бдение (опускаются повечерие и полунощница), некоторые дни Великого поста, а также накануне праздников Рождества Христова и Крещения.

Богослужебные сутки начинаются с вечера. (По примеру пророка и Боговидца Моисея, который, описывая творение Богом мира, начинает «день» с вечера, так и в Православной Церкви день начинается с вечера - вечернею.)

Вечерня - служба, совершаемая в конце дня, вечером. Этой службою мы благодарим Бога за проходящий день.

Повечерие - служба, состоящая из чтения ряда молитв, в которых мы просим у Господа Бога прощения грехов и чтобы Он дал нам, на сон грядущим (идущим), покой тела и души и сохранил нас от козней диавола во время сна.

Полунощница - служба предназначена для совершения в полночь, в воспоминание ночной молитвы Спасителя в Гефсиманском саду. Эта служба призывает верующих быть всегда готовыми ко дню Страшного Суда, который наступит внезапно, как «жених в полунощи», согласно притчи о десяти девах.

Утреня - служба, совершаемая утром, перед восходом солнца. Этой службой мы благодарим Бога за прошедшую ночь и просим у Него милостей на наступающий день.

Первый час , соответствующий нашему седьмому часу утра, освящает молитвою уже наступивший день.

На третьем часе , соответствующем нашему девятому часу утра, упоминается сошествие Святого Духа на апостолов.

На шестом часе , соответствующем нашему двенадцатому часу дня, воспоминается распятие Господа нашего Иисуса Христа.

На девятом часе, соответствующем нашему третьему по полудни, воспоминаем крестную смерть Господа нашего Иисуса Христа.

Божественная Литургия есть самое главное Богослужение . На ней воспоминается вся земная жизнь Спасителя и совершается таинство святого Причащения, установленное Самим Спасителем на Тайной вечери. Литургия служится утром, перед обедом.

Все эти службы в древности в монастырях и у отшельников совершались отдельно, в положенное для каждой из них время. Но потом, для удобства верующих, были они соединены в три Богослужения: вечернее, утреннее и дневное.

В настоящее время порядок суточного богослужебного круга в приходской практике обычно не соблюдается - опускаются девятый час, повечерие и полунощница. Богослужения суточного богослужебного круга содержатся в часослове.

Схема суточного круга Богослужения

Вечер

1. Девятый час - (3 часа дня)

2. Вечерня

3. Повечерие

Утро

1. Полунощница - (12 часов ночи)

3. Первый час - (7 часов утра)

День

1. Третий час - (9 часов утра)

2. Шестой час - (12 часов дня)

3. ЛИТУРГИЯ

Этот принцип соединения твердого неизменного костяка, скелета, на который все наращивается, и варьируемых, изменяемых частей очень мудро устроен и соответствует самому принципу человеческой психологии: ей, с одной стороны, необходима норма, устав, а с другой - вариативность, чтобы устав не превратился в формальное вычитывание, повторение текстов, не вызывающих уже никакого внутреннего отклика. И тут как раз есть проблемы с молитвенным правилом, где одни и те же тексты утром и вечером.

При подготовке к Причастию у мирян имеют место три одних и тех же канона. Даже в священническом приготовлении каноны различны по седмицам. Если открыть служебник, то там сказано, что в каждый день недели вычитываются свои каноны. А у мирян правило неизменно. И что, всю жизнь читать только его? Понятно, что будут возникать определенного рода проблемы, смысл затирается.

Святитель Феофан дает совет при чтении молитвенного правила для борьбы с холодностью и сухостью сколько-то раз в неделю, заметив стандартный хронологический промежуток, уходящий на чтение обычного правила, попытаться в те же пятнадцать-двадцать минут, полчаса не ставить себе задачу непременно все прочитать, но многократно возвращаясь к тому месту, с которого мы отвлеклись или ушли мыслью в сторону, добиваться предельного сосредоточения на словах и смысле молитвы. Хоть бы в те же двадцать минут мы прочитали только начальные молитвы, но зато учились бы делать это по-настоящему. При этом святитель не говорит, что вообще нужно перейти на такой подход. А говорит, что нужно соединять: в какие-то дни целиком читать правило, а в какие-то - таким образом молиться.

Если взять за основу церковно-богослужебный принцип построения молитвенной жизни, разумно было бы или соединять, или частично заменять те или иные составляющие утреннего и вечернего правила на, предположим, каноны, которые есть в каноннике - там их явно больше, чем в молитвослове. Есть совершенно дивные, удивительные, прекрасные, восходящие в значительной части к преподобному Иоанну Дамаскину молитвословия Октоиха. Готовясь к Причастию в воскресный день, почему бы не прочитать тот Богородичный канон или тот воскресный канон к Кресту Христову или Воскресения, которое есть в Октоихе? Или взять, скажем, канон Ангелу Хранителю соответствующего гласа из Октоиха, чем один и тот же, который предлагается на протяжении многих лет читать человеку.

Для многих из нас в день принятия святых Христовых Таин, особенно для мирян, независимо от частоты причащения, душа, а не леность пододвигает человека скорее искать благодарение Богу в тот день, чем вновь повторить вечером слова, что «согреших, беззаконновах» и так далее. Когда все в нас еще полно благодарности Богу за принятие Святых Христовых Таин, почему бы, к примеру, не взять то или иное акафистное пение или, скажем, акафист Иисусу Сладчайшему, или какое-то другое молитвословие и не сделать его центром своего молитвенного правила на этот день?

Вообще-то к молитве нужно относиться мудро. Нельзя ее засушивать до уровня формально исполняемой схемы: иметь, с одной стороны, тяготу от того, что эту схему приходится день за днем, год за годом исполнять, а с другой стороны - какое-то периодическое внутреннее удовлетворение от того, что я должное исполняю, и чего вы там на небе от меня еще хотите, я же и так сделал, не без труда, то, что полагается. Молитву нельзя превращать в вычитывание и исполнение только обязанности, и считать - вот у меня нет дара молитвы, я человек маленький, святые отцы, аскеты, мистики молились, ну а мы уж так побредем по молитвослову - и спроса-то никакого нет.

Но в любом случае при корректировки молитвенного правила начальные молитвы лучше не опускать без нужды, потому что в них есть самый сосредоточенный опыт Церкви - «Царю Небесный», «Пресвятая Троице», кто научил нас молитве «Отче наш» мы и так знаем, «Достойно есть» или «Богородице Дево, радуйся» - их так немного, и они настолько очевидно избраны молитвенным опытом Церкви. Устав нам и так иной раз предлагает от них воздержаться. «Царю Небесный» - мы ждем 50 дней до праздника Пятидесятницы, на Светлой Седмице у нас вообще особенное молитвенное правило.

Иногда спрашивают: почему молиться надо именно два раза в день - утром и вечером? Тут возникает сразу несколько тем. Никто не призывает верующих ограничиться только утренним или вечерним правилом. Апостол Павел прямо говорит - непрестанно молитесь. Задача доброго устроения молитвенной жизни подразумевает, что христианин стремится в течение дня о Боге не забывать, в том числе и не забывать молитвенно. В нашей жизни есть много ситуаций, когда молитву можно в себе развивать отчетливым образом. Но с нежеланием встать и помолиться именно тогда, когда это предполагается долгом, нужно бороться, потому что, как мы знаем, враг рода человеческого там особенно противится, когда нет нашего самохотения. То легко делается, что делается, когда я хочу. Но то становится подвигом, что я должен делать вне зависимости от того, хочу или не хочу. Поэтому лучше не отказываться от усилий поставлять себя на утренние и вечерние молитвы. Размер ее - другое дело, особенно у матери с детьми. Но она должна быть, как некая постоянная величина молитвенного устроения.

Сейчас для большинства из нас есть великолепная школа молитвы - это дорога. Каждый из нас ездит на учебу, на работу в общественном транспорте. Молитесь! Не тратьте время впустую, не включайте ненужное радио. Не узнаем новости - переживем без них несколько дней. Не можешь читать по молитвослову в автобусе - читай «Господи, помилуй» про себя. И это будет школой молитвы.

О правиле Серафима Саровского

Как можно относиться к правилу, которое дал великий святой? Как к правилу, которое дал великий святой. Но давайте вспомним, при каких обстоятельствах он его дал: он дал его тем инокиням и послушницам, которые находились на тяжелых труднических послушаниях по 14-16 часов в сутки. Дал им для того, чтобы они начинали и кончали им день, не имея возможности для исполнения регулярных монашеских правил, и напоминал о том, что соединять это правило нужно с внутренним молитвенным деланием во время тех трудов, которые они несут в течение дня.

Конечно, если человек в горячем цеху или в не менее утомительном офисном труде приезжает домой таким, что съесть ужин, сделанный любимой женой на скорую руку и прочитать молитвы - это все, на что у него силы остаются, пусть читает правило преподобного Серафима. Но если у тебя остались силы не спеша посидеть за столом, сделать несколько не самых необходимых звонков по телефону, посмотреть фильм или новости по телевизору, почитать френдленту в Интернете, а потом - ах, завтра же вставать на работу и остается время только несколько минут - то тут, пожалуй, не самым правильным путем будет ограничить себя Серафимовым правилом.

Еще бывает, что во время молитвы возникают какие-то свои слова, которые хочется записать и по ним потом молиться. Нужно ли их запоминать, записывать? Конечно, да! Молитвы, которые мы читаем в молитвослове, созданные великими святыми. Они этими словами как своими молились. И кто-то, они или их ученики, когда-то записали эти слова, и они потом из личного опыта стали опытом Церкви.

Мы по большей части не можем претендовать на то, что наши удачи получат широкое церковное распространение, но, скажем, недавно возникшая, ставшая дорогой для многих православных христиан, молитва Оптинских старцев, молитва святителя Филарета, некоторые из молитв святого Иоанна Кронштадтского - именно так и появились.

Правило ко Причастию

Если во время чтения последования ко Причастию первые десять минут читаешь и действительно чувствуешь, что молишься, а потом чисто чтение идет, то, во-первых, нужно заметить, регулярно ли это с нами происходит. И если к этому есть некоторая тенденция, то благоразумно будет постараться правило к Причащению распределить на несколько дней. Действительно, многим трудно сосредоточенно прочитать сначала три канона, потом канон к Причастию, потом правило к Причастию, где-то еще поместить вечерние или утренние молитвы - это, как правило, больше регулярной нормы человека.

Уж точно никто не должен никак отменять канон и молитвы перед Святым Причастием. А вот иные - то, что мы говорили о трех канонах и прочем - наверное, могут по совету с духовником каким-то образом распределяться по дням, заменяться иным усугублением молитвословий.

Главная задача молитвенного правила к Причащению - чтобы у человека хотя бы маленький, но был отрезок жизненного пути, в котором главным его ориентиром было бы приготовление к принятию Евхаристии. Каков в его конкретных жизненных обстоятельствах будет этот отрезок - на сегодня определяется скорее индивидуально самим человеком вместе с духовником.

Плоды молитвы

Как можно почувствовать, что молитва - не монолог, а диалог? Можно ли тут на какие-то свои ощущения ориентироваться? Святые отцы учат нас не доверяться эмоциям на молитве. Эмоции - не самые надежный критерий. Вспомним хотя бы евангельскую притчу о мытаре и фарисее: довольным своей молитвой, правильным ощущением своего внутреннего устроения ушел не тот, кто был более оправдан Богом, как нам Христос-Спаситель говорит.

Молитва узнается по плодам. Как покаяние узнается по результатам - по тому, что с человеком происходит. Не по тому, что я сегодня пережил эмоционально. Хотя каждому из нас дороги слезы на молитве и теплота души, но нельзя молиться так, чтобы вызвать в себе слезы или искусственным образом разогреть теплоту души. Ее нужно благодарно принимать, когда Господь ее дает как дар, но не чувства, а наши отношения с Богом должны быть целью молитвы. А как быть с усталостью?

Амвросий Оптинский говорит, что лучше сидя подумать о молитве, чем стоя о ногах. Но опять же - только честно. Если усталость наступает после тридцатой секунды молитвы, если значительно лучше у нас получается молиться сидя в кресле или лежа на подушке, то это уже не усталость, а внутреннее лукавство.

Но нужно помнить: человек - существо душевно-телесное, психофизическое, и само по себе положение, устроение тела во время молитвы имеет значение.

Спрашивают: как быть с молитвами для новоначальных? Новоначальных нужно, прежде всего, вот чему научить - чтобы для них молитвы стали понятны. И здесь хорошую роль могут выполнять молитвословы: а) толковые и б) с параллельным переводом на русский язык. В идеале, чтобы это сочеталось: чтобы это был и перевод на русский язык, и какое-то толкование.

До революции выходила серия по двунадесятым праздникам, где был весь славянский текст службы праздника, параллельный перевод на русский язык и пояснение смысла того, что иногда недостаточно перевести. Если людям сделать текст молитвы понятным, то это снимет многие затруднения. А уж размер молитвенного правила - это дело такое, которое скорее индивидуально должно определяться.

Священник Максим Козлов

10. Полунощница

В полночь или вообще ночью, до начала утрени, полагается совершать богослужение, которое называется «полунощницей». Полунощница бывает трех видов: вседневная, совершаемая в дни будничные от понедельника до пятницы, субботняя и воскресная. Вседневная и субботняя продолжительнее и состоят каждая из двух частей; воскресная состоит лишь из одной части.

На воскресной полунощнице молитва: «Всемогущая и Животворящая Святая Троице», отпуст малый, обычное прощение.

Следует вторая часть полунощницы (повседневной и субботней) из псалмов 120 «Возведох очи мои в горы…» и 133 псалом «Се ныне благословите…» Трисвятое по «Отче наш», заупокойные тропари и заупокойная молитва «Помяни, Господи…»

Все три полунощницы заканчиваются малым отпустом, обычным прощением и особой ектенией, такой же, как бывает в конце повечерия. По афонскому уставу, в конце вседневной и субботней полунощницы поются тропари: «Помилуй нас, Господи, помилуй нас!» Слава: «Господи, помилуй нас », И ныне: «Милосердия двери отверзи нам …», и произносится ектения, состоящая из двух прошений: «Помилуй нас, Боже, по велицей милости Твоей », на которое поется «Господи, помилуй» трижды, и «Еще молимся о еже сохранитися святей обители сей и граду сему …» на которое поется «Господи, помилуй » 40 раз, после чего возглас: «Услыши ны, Боже, Спасителю наш » а затем уже «Слава Тебе, Христе Боже, упование наше …» и отпуст с обычным прощением.

Назначение полунощницы, по объяснению «Известия Учительного», в том, чтобы: 1. Напомнить верующим, как Господь наш, в полунощи идый к вольней страсти, в вертограде, в таком подвизе бе прилежно моляся, яко поту Его быти, яко капли крове каплющие на землю; 2. Побудить верующих быть всегда готовыми ко дню последнего Страшного суда, который может придти, как жених в полунощи; 3. Научить верующих подражать бдению Ангелов, неусыпно поющих: «Свят, свят, свят!»

От среды Страстной седмицы до недели Фоминой устав указывает в монастырях совершать полунощницу не в храме, а по келиям.

В дни праздничные, как напр. 9 сентября, 26 декабря, 7 января, в понедельник Св. Духа, в отдание Пасхи, указано по первом Трисвятом, вместо «Се Жених грядет в полунощи», петь тропарь праздника, а по втором Трисвятом, вместо заупокойных тропарей кондак праздника. И тогда заупокойная молитва «Помяни, Господи, в надежде воскресения» не глаголется (см. в Типиконе последование сих дней).

Из книги Толковый Типикон. Часть I автора Скабалланович Михаил

Полунощница и утреня вдовиц по «Завещанию» Назначая для всякой степени клира свою службу, частнее - свою утреню, «Завещание» дает особый чин такой утрени и для вдовиц, главных {с. 91} представительниц («пресвитеров») женского церковнослужения, а вместе и аскетизма той

Из книги Служебник автора Адаменко Василий Иванович

СУББОТНЯЯ ПОЛУНОЩНИЦА. Обычное начало по «Приидите, поклонимся…«50 псалом и 9 кафизма или 64, 65, 66, 67, 68 и 69 псалмы. Символ веры и Трисвятое по «Отче наш..» и тропари, гл. 2: «Несозданное Существо, Создатель всего мира, открой наши уста, чтобы возвестить Твою хвалу, восклицая:

Из книги Литургика автора (Таушев) Аверкий

ВОСКРЕСНАЯ ПОЛУНОЩНИЦА. После обычною начала, 50 псалом, троичный канон порядковою гласа (см. правило к Св. Причащению) и троичные стихи.1. Достойно славить Тебя, Истинного Бога–Слова, пред Которым трепещут и Которого страшатся Херувимы и славословят небесные Силы. 2.

Из книги автора

10. Полунощница В полночь или вообще ночью, до начала утрени, полагается совершать богослужение, которое называется «полунощницей». Полунощница бывает трех видов: вседневная, совершаемая в дни будничные от понедельника до пятницы, субботняя и воскресная. Вседневная и

Из книги автора

Полунощница Это служба, которая менее всего подвергается изменениям Великим постом. Единственное отличие великопостной Полунощницы от обычной это то, что после молитвы «Иже на всякое время» и возгласа иерея: «Боже, ущедри ны…» иереем произносится перед царскими

ПОСЛЕДОВАНИЕ ПОЛУНОЩНИЦЫ

ПОЛУНОЩНИЦА СУББОТНАЯ

Иерей глаголет:Благословен Бог наш: И мы глаголем:Аминь. Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе. Царю Небесный:Трисвятое:Пресвятая Троице: Отче наш:Иерей:Яко Твое есть царство:Мы же:Аминь.Таже,Господи, помилуй.(12)

Слава, и ныне.

Приидите, поклонимся цареви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем Христу Цареви нашему Богу.
Приидите, поклонимся и припадем самому Христу, цареви и Богу нашему.

Таже псалом 50

Помилуй мя, Боже, по велицей милости Твоей, и по множеству щедрот Твоих, очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших и лукавое пред Тобою сотворих: яко да оправдишися во словесех Твоих и победиши внегда судити ти. Се бо в беззакониих зачат есмь и во гресех роди мя мати моя. Се бо истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом и очищуся; омыешимя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие: и возрадуются кости смиренные. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне, Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отъими от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом владычным утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей, Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу – дух сокрушен: сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи, Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожигаемая: тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

По 50-м псалме, кафисма 9.

Тебе подобает песнь Боже, в Сионе, и тебе воздастся молитва во Иерусалиме. Услыши молитву мою, к тебе всяка плоть моя приидет. Словеса беззаконник премогоша нас, и нечестия наша ты очистиши. Блажен, егоже избрал еси и приял, вселится во дворех твоих: исполнимся во благих дому твоего: свят храм твой, Дивен в правде: услыши ны, Боже спасителю наш, упование всех концей земли, и сущих в мори далече: Уготовляяй горы крепостию своею, препоясан силою. Смущаяй глубину морскую, шуму волн его кто постоит; смятутся языцы, И убоятся живущии в концах от знамений твоих: исходы утра и вечера украсиши. Посетил еси землю, и упоил еси ю, умножил еси обогатити ю: река божия наполнися вод: уготовал еси пищу им, яко тако (есть) уготование. Бразды ея упой, умножи жита ея: в каплях ея возвеселится, возсияющи. Благословиши венец лета благости твоея, и поля твоя исполнятся тука. Разботеют красная пустыни, и радостию холмы препояшутся. Одеяшася овни овчии, и удолия умножат пшеницу: воззовут, ибо воспоют.

Воскликните Господеви вся земля, пойте же имени его, дадите славу хвале его. Рцыте Богу: коль страшна дела твоя, во множестве силы твоея солжут тебе врази твои. Вся земля да поклонится тебе, и поет тебе, да поет же имени твоему, вышний. Приидите и видите дела Божия, коль страшен в советех паче сынов человеческих. Обращаяй море в сушу, в реце пройдут ногами: тамовозвеселимся о нем, Владычествующем силою своею веком: очи его на языки призираете: преогорчевающии да не возносятся в себе. Благословите языцы Бога нашего, и услышан сотворите глас хвалы его: Положшаго душу мою в живот, и не давшаго во смятение ног моих.Яко искусил ны еси, Боже, разжегл ны еси, якоже разжизается сребро. Ввел ны еси в свет: положил еси скорби на хребте нашем. Возвел еси человеки на главы нашя: придохом сквозь огнь и воду, и извел еси ны в покой. Вниду в дом твой со всесожжением: воздам тебе молитвы моя, яже изрекосте устне мои, и глаголаша уста моя в скорби моей. Всесожжения тучна вознесу тебе с кадилом и овны, вознесу тебе волы с козлы. Приидите, услышите, и повем вам, вси боящиися Бога, елика сотвори души моей. В нем усты моими воззвах, и вознесох под языком моим. Неправду аще узрех в сердце моем, да не услышит мене Господь. Сего ради услыша мя Бог, внят гласу моления моего. Благословен Бог, иже не остави молитву мою, и милость свою от мене.

Боже, ущедри ны и благослови ны, просвети лице твое на ны, и помилуй ны: Познати на земли путь твой, во всех языцех спасение твое. Да исповедятся тебе людие, Боже, да исповедятся тебе людие вси. Да возвеселятся и возрадуются языцы, яко судиши людям правотою, и языки на земли наставиши. Да исповедятся тебе людие, Боже, да исповедятся тебе людие вси. Земля даде плод свой: благослови ны, Боже, Боже наш: Благослови ны, Боже, и да убоятся его вси концы земли.


Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. Слава Тебе, Боже. Трижды.
Господи, помилуй.(3)Слава, и ныне. Аминь.

Да воскреснет Бог, и расточатся врази его, и да бежат от лица его ненавидящии его. Яко исчезает дым, да исчезнут, яко тает воск от лица огня, тако да погибнут грешницы от лица божия. А праведницы да возвеселятся: да возрадуются пред Богом, да насладятся в веселии. Воспойте Богу, пойте имени его, путесотворите восшедшему на запады: Господь имя ему, и радуйтеся пред ним. Да смятутся от лица его, отца сирых и судиивдовиц Бог в месте святем своем. Бог вселяет единомысленныя в дом, изводя окованныя мужеством, такожде преогорчевающыя живущыя во гробех. Боже, внегда исходити тебе пред людбми твоими, внегда мимоходити тебе в пустыни: Земля потрясеся, ибо небеса кануша от лица Бога синаина, от лица Бога исраилева. Дождь волен отлучиши, Боже, достоянию твоему, и изнеможе: ты же совершил еси е. Животная твоя живут на ней: уготовил еси благостию твоею нищему, Боже. Господь даст глагол благовествующым силою многою. Царь сил возлюбленнаго, красотою дому разделити корысти. Аще поспите посреде предел, криле голубине посребрен, и междорамия ея в блещании злата. Внегда разнствит небесный цари на ней, оснежатся в Селмоне. Гора божия, гора тучная: гора усыренная, гора тучная. Вскую непщуете горы усыренныя; гора, юже благоволи Бог жити в ней: ибо Господь веселится до конца. Колесница божия тмами мем, тысящи гобзующих: Господь в них в Синаи во святем. Возшел еси на высоту, пленил еси плен: приял еси даяния в человецех, ибо не покаряющыяся, еже вселитися. Господь Бог благословен, благословен Господь день дне: поспешит нам Бог спасений наших. Бог наш, Бог еже спасати: и госопдня, господня исходиша смертная. Обаче Бог сокрушит главы врагов своих, верх влас преходящих в прегрешениих своих. Рече Господь: от Васана обращу, обращу во глубинах морских. Яко да омочится нога твоя в крови, язык пес твоих от враг от него. Видена быша шествия твоя, Боже, шествия Бога моего, царя, иже во святем. Предвраиша князи близ поющих, посреде дев тимпанниц. В церквах благословити Бога, Господа от источник исраилевых. Тамо Вениамин юнейший во ужасе, князи иудови владыки их, князи завулони, князи неффалимли. Заповеждь, Боже, силою твоею, укрепи, Боже, сие, еже соделал еси в нас. От храма твоего во Иерусалиме, тебе принесут царие дары. Запрети зверем тростным: сонм юнец в юницах людских, еже затворити искушенныя сребром: расточи языки хотящыя бранем. Приидут молитвенницы от Египта, Ефиопия предварит руку свою к Богу. Царства земная пойте Богу, воспойте Господеви, возшедшему на небо небесе на востоки: се даст гласу своему глас силы. Дадите славу Богови, на Исраили велелепота его, и сила его на облацех. Дивен Бог во святых своих, Бог исраилев: той даст силу и державу людем своим: благословен Бог.

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа. Слава Тебе, Боже.Трижды.
Господи, помилуй. (3)Слава, и ныне. Аминь.

Спаси мя, Боже, яко внидоша воды до души моея. Углебох в тимении глубины, и несть постояния: придох во глубины морския, и буря потопи мя. Утрудихся зовый, измолче гортань мой: исчезосте очи мои, от еже уповати ми на Бога моего. Умножишася паче влас главы моея ненавидящии мя туне: укрепишася врази мои, изгонящии мя неправдено: яже не восхищах, тогда воздаях. Боже, ты уведел еси безумие мое, и прегрешения моя от тебе не утаишася. Да не постыдятся о мне терпящии тебе, Господи, Господи сил: ниже да посрамятся о мне имущии тебе, Боже исраилев. Яко тебе ради претерпех поношение, покры срамота лице мое. Чуждь бых братии моей, и странен сыновом матере моея. Яко ревность дому твоего снеде мя, и поношения поносящих ти нападоша на мя. И покрых постом душу мою, и бысть в поношение мне. И положих одеяние мое вретище, и бых им в притчу. О мне глумляхуся седящии во вратех, и о мне пояху пиющии вино. Аз же молитвою моею к тебе, Боже: время благоволения, Боже: во множестве милости твоея услыши мя, во истине спасения твоего. Спаси мя от брения, да не углебну: да избавлюся от ненавидящих мя, и от глубоких вод. Да не потопит мене буря водная, ниже да пожрет мене глубина, ниже сведет о мне ровенник уст своих. Услыши мя, Господи, яко блага милость твоя: по множеству щедрот твоих призри на мя. Не отврати лица твоего от отрока твоего, яко скорблю, скоро услыши мя. Вонми души моей, и избави ю: враг моих ради избави мя. Ты бо веси поношение мое, и студ мой, и срамоту мою: пред тобою вси оскобляющии мя. Понеже чаяше душа моя и страсть, и ждах соскорбящаго, и не бе, и утешающих, и не обретох. И даша в снедь мою желчь, и в жажду мою напоиша мя отца. Да будет трапеза их пред ними в сеть, и в воздаяние, и в соблазн. Да помрачатся очи их еже не видети, и хребет их выну сляцы. Пролей на ня гнев твой, и ярость гнева твоего да постигнет их. Да будет двор их пуст, и в жилищах их да не будет живый. Зане егоже ты поразил еси, тии погнаша, и к болезни язве моих приложиша. Приложи беззаконие к беззаконию их, и да не внидут в правду твою. Да потребятся о книги живых, и с правдеными да не напишутся. Нищ и боляй есмь аз, спасение твое, Боже, даприимет мя, Восхвалю имя Бога моего с песнию, возвеличу его во хвалении: И угодно будет Богу паче тельца юна, роги износяща и пазнокти. Да узрят нищии и возвеселятся: взыщите Бога, и жива будет душа ваша.Яко услыша убогия Господь, и окованныя своя не уничижи. Да восхвалят его небеса и земля, море и вся живущая в нем. Яко Бог спасет Сиона, и содиждутся гради иудейстии: и веселятся тамо, и наследят и. И семя рабов твоих удержит и, и любящий имя твое вселятся в нем.

Боже, в помощь мою вонми: Господи помощи ми потщися. Да постыдятся и посрамятся ищущии душу мою, да возвратятся вспять, и постыдятся, хотящии ми злая. Да возвратятся абие стыдящеся, глаголющии ми: благоже, благоже. Да возрадуются и возвеселятся о тебе вси ищущии тебе, Боже: и да глаголют выну: да возвеличится Господь, любящии спасение твое. Аз же нищ есмь и убог, Боже, помози ми: помощник мой, и избавитель мой еси ты, Господи, не закосни.

Слава, и ныне:И абие:Верую во единаго Бога: Таже Трисвятое:Пресвятая Троице: Отче наш: Яко Твое есть царство:

И тропари сия, глас 2:

Неосозданное естество, всех зиждителю, устне наша отверзи,яко да возвестим хвалу Твою, вопиюще: свят, свят, свят еси, Боже, Богородицею помилуй нас.

Слава:Вышния силы подражающе на земли, победную песнь приносим Ти, блаже: свят, свят, свят еси, Боже, Богородицею помилуй нас.

И ныне:От одра и сна воздвигл мя еси, Господи, ум мой и сердце, и устне мои отверзи, во еже пети Тя, святая Троице: свят, свят, свят еси, Боже, Богородицею помилуй нас.

Таже:Господи, помилуй.(40)

И молитву сию:

Иже на всякое время и на всякий час, на небеси и на земли поклоняемый и славимый, Христе Боже, долготерпеливе, многомилостиве, многоблагоутробне, Иже праведныя любяй и грешныя милуяй, Иже вся зовый ко спасению, обещания ради будущих благ: Сам, Господи, приими и наша в час сей молитвы и исправи живот наш к заповедем Твоим, души наша освяти, телеса очисти, помышления исправи, мысли очисти: и избави нас от всякия скорби, зол и болезней: огради нас святыми Твоими Англеы, да ополчением их соблюдаемии наставляеми достигнем в соединение веры и в разум неприступныя Твоея славы: яко благословен еси во веки веков. Аминь.

Господи, помилуй. (3)

Слава, и ныне:Честнейшую херувим, и славнейшую без сравнения серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу тя величаем.

Именем Господним благослови, отче.

Иерей:Боже, ущедри ны, и благослови ны, просвети лице Твое на ны, и помилуй ны.

Аще ли ни, глаголи:Молитвами святых отец наших, Господи Иисусе Христе Боже наш, помилуй нас.
Мы:Аминь.

Владыко Боже Отче вседержителю, Господи Сыне единородный Иисусе Христе, и Святый Душе, едино Божество, едина сила, помилуй мя грешнаго: и имиже веси судьбами, спаси мя недостойнаго раба Твоего, яко благословен еси во веки веков, аминь.

И настоящия молитва святаго Евстратия.

Величая величаю Тя, Господи, яко призред еси на смирение мое, и неси мене затворил в руках вражиих: но спасл еси от нужд душу мою. И ныне, Владыко, да покрыет мя рука Твоя, и да приидет на мя милость Твоя: яко смятеся душа моя, и болезненна есть во исхождении своем, от окаяннаго моего и сквернаго телесе сего. Да не когда лукавый супостата совет срящет и препнет ю во тьме, за неведомыя и ведомыя в житии сем бывшыя ми грехи. Милостив буди ми, Владыко, и да не узрит душа моя мрачнаго взора лукавых демонов:но да приимут ю ангели Твои светлии и пресветлии. Даждь славу имени Твоему святому, и Твоею силою возведи мя на божественное Твое судище. Внегда сидитися ми, да не приимет мя, рука князя мира сего, еже исторгнути мя грешника во глубину адову: но предстани ми, и буди ми спас и заступник, телесная бо сия мучения веселия суть рабом Твоим. Помилуй, Господи, осквернившуюся страстьми жития сего душу мою, и чисту ю покаянием и исповеданием приими, яко благословен еси во веки веков, аминь.

Таже:Приидите, поклонимся,трижды, и псламы:

Псалом 120

Возведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Помощь моя от Господа, сотворшаго небо и землю. Не даждь во смятение ноги твоея, ниже воздремлет храняй тя. Се не воздремлет, ниже уснет храняй Исраиля. Господь сохранит тя, Господь покров твой на руку десную твою. Во дни солнце не ожжет тебе, ниже луна нощию. Господь сохранит тя от всякаго зла, сохранит душу твою Господь. Господь сохранит вхождение твое, и исхождение твое, от ныне и до века.

Псалом 133

Се ныне благословите Господа вси раби Господни, стоящии в храме Господни, во дворех дому Бога нашего. В нощех воздежите руки вашя во святая, и благословите Господа. Благословит тя Господь от Сиона, сотворивый небо и землю.

Слава, и ныне:

Трисвятое.Пресвятая Троице: Отче наш: Яко Твое есть Царство:И тропари:Помяни, Господи, яко благ: Глубиною мудрости:
Слава:Со святыми упокой, Христе:
И ныне:Блажим тя вси роди, Богородице дево:

Господи, помилуй. (12)

Помяни, Господи, в надежди воскресения:
И прочая. Сия вся преднаписашая в полунощнице вседневной.

Отпуст от иереа, и прощение.